Wetenschapskort

Bobby, begrijp jij mij?

'Mijn hond begrijpt mij echt': velen hebben het gezegd, maar weinigen hebben het geloofd. Misschien onterecht - zo blijkt uit een recente studie van de Eotvos Lorand Universiteit van Budapest. De onderzoekers beweren dat honden meer dan duizend woorden kunnen onderscheiden en ook begrijpen. De honden zouden de linkerhemisfeer gebruiken om de woorden te verwerken en de rechter om de intonatie te interpreten (net zoals het bij de mens ook gebeurt). Bovendien zouden positieve, lovende woorden hetzelfde effect hebben op je viervoeter als beloningssnoepjes. Het onderzoek werd uitgevoerd op dertien honden die getraind waren om zeven minuten lang stil te liggen in een MRI-scanner. De Hongaarse wetenschappers hopen in de toekomst ook meer te weten te komen over de manier waarop honden zinnen en verschillende stemmen interpreteren. Let dus maar op met wat je zegt in het bijzijn van je hond!

Vervaldatum 3016

The one and only Stephen Hawking (aka Eddie Redmayne in ‘The Theory of Everything’) heeft onlangs voorspeld dat de mensheid niet langer dan 1000 jaar kan blijven leven op Aarde. De wetenschapper is vooral sceptisch over de technologische ontwikkelingen, de grote klimaatsveranderingen en het risico op een nucleaire oorlog. Velen vonden het overdreven, maar anderen denken dat het zelfs sneller zal eindigen! Uit rapporten blijkt dat het aantal wilde dieren dat op Aarde leeft tegen 2020 zal dalen met 67%, dat het op de Noordpool dit jaar 2,2°C warmer is dan vorig jaar, dat het zeeijs zou verdwijnen in 2030 en dat er een groot tekort aan drinkbaar water zal zijn in 2050. Volgens Hawking is de enige oplossing een andere planeet vinden en daar van nul beginnen. Hij gaf het advies om ‘meer naar de sterren te kijken in plaats van naar onze voeten’. Pak dus alvast je valiezen voor Mars en begin snel aan die bucket list, want je weet maar nooit!

Hacking for dummies

Vroeger moest je misschien een briljante computernerd zijn om te kunnen hacken, maar dat is nu verleden tijd. De Israëlische Ben-Gurion Universiteit heeft ontdekt dat het heel simpel is om een koptelefoon te veranderen in een microfoon en zo gesprekken op te nemen. De malware die ze bestudeerd hebben, geeft de audiochips in je computer de opdracht om de line-in (de microfooningang) om te wisselen met de line-out (de koptelefooningang). Op deze manier kunnen gesprekken opgenomen worden via een koptelefoon of oortjes. De kwaliteit is niet fantastisch en hangt af van de soort koptelefoon die je gebruikt, maar het werkt wel! In het experiment konden ze gesprekken opnemen tot op zes meter van de computer en vervolgens de bestanden comprimeren en versturen via het internet. Deze chips zitten zowel in software van Microsoft als van Apple en het kan daarom iedereen overkomen. Als je dus dacht dat je safe zat met je afgeplakte webcam, heb je het mis!