Blokken in tijden van quarantaine

Hoe je het toch nog mentaal kan volhouden

Heel wat mensen zullen een enorm geslaagde examenperiode verwachten nu studenten, toch allemaal thuis zitten en kunnen studeren. Want: "Wat hebben die studenten anders toch te doen?"

Uit een bevraging van Teleblok bij studenten blijkt dat vier op de vijf studenten zich zorgen maken over hun studies door de coronacrisis. Als je zelf student bent, verbazen die cijfers je waarschijnlijk niet. Uit diezelfde bevraging bleek dat een kwart van de studenten zelfs vreest niet te zullen slagen voor de komende examens. Gelukkig is er wat psychologisch onderzoek dat kan helpen met de specifieke uitdagingen van coronatijden. Hieronder een gids om je veilig door de examens te loodsen.

Speedy Gonzales

De eerste grote verandering die iedereen nu doormaakt, is het feit dat alle lessen online worden gegeven. Het probleem hiermee is wel dat er niet altijd zo goed mee wordt omgegaan. Er zijn proffen die wat klungelen met software of studenten die in deze situatie nog minder concentratie en wilskracht hebben om die drie uur durende les te blijven volgen. Als dit bij jou het geval is, wees dan niet bang, want er zijn tips die jouw blok nog kunnen redden!

Je moet geen schrik hebben om je lessen op een snelheid van 1,5 te zetten. Zo kan je veel sneller en even aandachtig door die vele lessen heen raken. Jezelf motiveren om 1,5 uur les te kijken, is waarschijnlijk gemakkelijker dan voor een twee uur durende les.

Onderzoek van Wilson en collega's wijst namelijk uit dat versnellen van de lessen met weinig nadelen gepaard gaat op vlak van leerprestaties, terwijl studenten hun aandacht beter bij de les houden en tijd uitsparen. Ze toonden zelfs aan dat gedachten niet vaker afdwaalden en de lesbeleving niet veranderende als de les versneld werd. Wel bleek dat het begrip van de leerstof met een kleine zes procent daalde indien de studenten minder voorkennis hadden over het onderwerp. Je les versnellen doe je dus best niet met je moeilijkste lessen.

Er zit dus maar één ding op als je tijd wilt besparen voor andere zaken: verander je docent in prof. Speedy Gonzales en je zal ervan versteld staan hoe interessant die plots is!

Teams Bib

Wat we deze blok waarschijnlijk nog het meest missen, is ons sociaal leven. De vele onvergetelijke avonden in de Overpoort, maar ook elkaar motiveren om naar de les te komen en samen studeren (en je crush observeren) in de bib. Door de lockdown is dat allemaal niet meer mogelijk. Aangezien je nu thuis opgesloten zit, voel jij misschien ook wel de druk om dit jaar uitstekende punten te halen, aangezien je niet meer kan uitgaan. Is die isolatie dan echt zo goed voor onze punten? Wees gerust, onderzoek toont dat die druk onterecht is.

Uit onderzoek van Wang en collega’s bleek dat studenten hogere punten halen wanneer ze meer en/of langere conversaties hebben, meer buiten komen en meer bij anderen zijn. Samen naar de bib gaan is helaas geen optie meer, maar misschien kunnen we elk van aan ons bureau een virtuele bib houden via Microsoft Teams, Skype, Whereby, enzovoort. Zo zijn we alleen, maar toch een beetje samen.

Dus: probeer dat contact met je vrienden en medestudenten zeker te behouden en installeer die Microsoft Teams maar snel, want deze blok luidt ‘Go Teams Bib’.

Sociale media: vriend of vijand?

Sociale media en onze smartphone vormen momenteel zowat de enige connectie met de buitenwereld. Misschien ben jij dankzij de lockdown ook wel verslaafd (geworden) aan je smartphone. Hierdoor kan je ondertussen waarschijnlijk alle TikToks moeiteloos meedansen en is je influencer game on point. Heb je schrik dat je hierdoor geen tijd meer zult hebben om te studeren? Er is goed nieuws!

Onze ouders hadden het fout wanneer ze beweerden dat "die smartphone nergens goed voor is". Het is namelijk helemaal niet zo zwart-wit. Natuurlijk kunnen we studeren niet uren uitstellen met onze sociale media als excuus, maar sociale media is niet altijd negatief. Velen van ons zouden het waarschijnlijk minder goed doen zonder de hulp van de Facebookgroepen en de steun van vrienden en vriendinnen bij mentale inzinkingen.

Onderzoek van Sternberg en collega’s toont aan dat sociale media gebruiken helemaal niet slecht hoeft te zijn voor je studies. Enkel wanneer we onze smartphone gebruiken om studeren uit te stellen, lokt het volgens hun onderzoek angstgevoelens uit. Aangezien examens al zenuwslopend genoeg zijn, kan je extra angst missen. Dus wanneer we sociale media gebruiken tijdens pauzes of na het studeren, of voor studiegerelateerde zaken, is er geen probleem!

Onze grote tip: onderhoud je TikToktalenten en Snapchatstreaks en post gerust je welbegeerde throwback Instagramposts, maar doe dit tijdens je pauzes of na het studeren.

Zoals je ziet, zijn er wel enkele tips die je kunnen helpen om deze speciale blokperiode door te komen. Vergeet niet dat dit een uitzonderlijke situatie is, die voor velen onder ons ook stress en angst meebrengt. Dat is volledig normaal. Bovendien voel je misschien de druk om deze blok veel meer gedaan te krijgen door het thuiszitten. Wees niet te streng voor jezelf! Zit je toch eens te veel op sociale media? Lukt het een keer niet om op tijd op te staan? Ben je die online lessen en de chaotische organisatie soms beu? Dat is oké! Gun jezelf ook baalmomenten, ga eens wandelen en las op tijd een pauze in.

Pauline Stas en Ernst Koster verzamelden onderzoek over coronatijden en blokken. Dit artikel is in samenwerking met hen geschreven.

Bericht:
Zie ook eens 'How we learn' van Stanislas Dehaene (is niet aanmatigend bedoeld, gewoon interesse).