OPINIE: Cancel de auto

In het klimaatplan van de Vlaamse overheid wordt er voor 100 procent ingezet op elektrisch rijden. Uitlaatgassen zijn echter niet de enige negatieve effecten van auto's. Het wordt tijd dat we de keuze maken voor duurzaam openbaar vervoer en de wagen opzijzetten.

Allereerst, voordat u boze commentaren begint te schrijven: indien u uit bum-fuck-nowhere komt, naar de IKEA moet, of u uw koe haar bevalling net heeft ingeleid, zal de auto waarschijnlijk steeds 'een ding' blijven. Dit stuk gaat over 90 procent van alle Vlamingen die hun auto voor woon-werkverkeer gebruiken.

Auto's zijn lame. Ze hebben te veel negatieve gevolgen die onderbelicht blijven. Ik ga echter nog een stapje verder en durf te stellen dat elektrische wagens bijna even erg zijn. Op dit ogenblik zullen enkele Elon Musk-fans zich waarschijnlijk in hun koffie hebben verslikt. Elektrische wagens, dat is toch dé manier om onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen tegen te gaan? Wat is míjn probleem? 

Mijn probleem is niet alleen uitstoot, maar alles dat te maken heeft met de auto. In onze verslaving zijn we vergeten hoeveel nefaste gevolgen massaal autogebruik heeft. Autobouwers promoten de laatste jaren graag hun nieuwe elektrische modellen als innoverende 'groene' oplossingen voor het klimaatprobleem. Hoe makkelijk is dat? "Verander vooral uw levensstijl niet. Koop gewoon onze auto en innoveer je weg uit de klimaatcrisis!" Naast CO2-uitstoot, zitten we ook met welvaartsziektes, een gebrek aan groene ruimte, lawaaioverlast, verkeersongevallen, enzovoort. Zaken die elektrische wagens niet oplossen. Toch blijven we verlekkerd op onze auto's, en de laatste zestig jaar zijn er steeds meer geld en middelen richting de wagen gegaan, terwijl OV-gebruikers, zij die het openbaar vervoer gebruiken, in de kou blijven wachten. Al is dat vaak omdat de bus niet komt opdagen. 

Het openbaar vervoer wordt in Vlaanderen onnodig gedemoniseerd

We blijven autoinfrastructuur bouwen, terwijl het al jaren duidelijk is dat extra wegcapaciteit slechts leidt tot meer files (Oosterweel, kuch). We gaan over lijken, accepteren verkeersongevallen als daarmee de autodoorstroom verbetert. Milieuschandalen (you know the one) worden onder de mat geveegd zodat infrastructuurprojecten kunnen doorgaan. Ondertussen wordt de auto als 'symbool van vrijheid' gepromoot. Openbaar vervoer is vooral voor armoezaaiers zonder wagen. Vergeet echter niet dat de vele miljarden euro's die ondertussen in weginfrastructuur worden geïnvesteerd, van de auto het meest gesubsidieerde vervoersmiddel maken.

Het openbaar vervoer wordt in Vlaanderen onnodig gedemoniseerd. Natuurlijk is het openbaar vervoer in uw regio onbetrouwbaar als de overheid er jarenlang op bespaart. Spring toch maar eens op een trein of tram. De kans bestaat dat het gebrek aan filefrustratie u best bevalt. Deze stad is zowel van u als mij, en de manier waarop we onze mobiliteitsruimte indelen is een goede manier om ons steentje bij te dragen aan het milieu. Het wordt tijd dat beleidsmakers in heel Vlaanderen de auto, zowel de verbrandende als elektrische variant, opzijzetten en ruimte maken voor trein, tram en bus.

0
Gemiddeld: 5 (3 stemmen)

Reacties

Bericht: 
Laten we daarboven niet vergeten dat - ook al is het beter dan fossiele brandstoffen - elektriciteit nog steeds ergens verwekt moet worden. Wat mag de bron daarvan dan wel wezen? You guessed it.

Bericht: 
Ik ga akkoord met de meeste kritieken, maar als het over geluidsoverlast gaat, zijn auto’s vaak niet de hoofdschuldigen. Ik kom uit een stad waar geen trams of bussen door de winkelstraten rijden, en amai… Gent maakt me horendol soms. Geluidsoverlast is op zich een ingeburgerd probleem dat waarschijnlijk nog meer genegeerd wordt dan “auto’s”.

Reactie toevoegen