Hoe UGent-studenten bijna het land werden uitgezet

De vakgroep Conflict en Ontwikkeling van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen organiseert jaarlijks een veldwerkreis met de studenten uit de ManaMa-opleiding Conflict en Ontwikkeling. Medebegeleider professor Koenraad Bogaert bestudeert het conflict al jaren, en op de planning van de reis rond ongelijke ontwikkeling stond ook een driedaags bezoek aan het protestkamp op de berg. Dit bezoek verliep echter niet zoals gehoopt.

Kom van die berg af!

Nadat alle papieren in orde waren gebracht, trokken vijftien studenten van de UGent met even veel collega-studenten van de Marokkaanse Mohammed V-Universiteit richting Mont Alban. Enkele minuten na aankomst volgde er echter al telefoon van de lokale autoriteiten. Als de groep niet binnen het uur van de berg af kwam, zouden de Belgische studenten meteen het land worden uitgezet. Zowel de Marokkaanse als de Belgische studenten verlieten teleurgesteld het protestkamp.

De Gentse studenten hadden hoogstens een diplomatiek relletje te vrezen, maar de Marokkaanse studenten van de Mohammed V-Universiteit vreesden naar eigen zeggen ergere gevolgen: als er een procedure opgestart zou worden, zouden er nog een lange tijd gevolgen kunnen zijn. Niet enkel voor hen, maar misschien ook voor familieleden die bijvoorbeeld voor de overheid werken.

Toen de groep de berg had verlaten, leek het probleem opgelost. De autoriteiten waren vriendelijk en wensten iedereen nog een aangename - weliswaar uitsluitend toeristische - reis toe. Tijdens de laatste dagen werden alle studenten op straat naar eigen zeggen in de gaten gehouden, en moest ook de buschauffeur verplicht de locatie van de groep doorgeven.