UGent verplicht toelatingsexamens in 20 extra richtingen

Onder andere rechtenstudenten en economen de klos

Verplichte toelatingsexamens: ze waren jarenlang de schrik van geneeskundestudenten in spe, maar andere studenten hadden er niet echt last van. Daar komt nu verandering in. Voor meer dan twintig richtingen komt er volgend jaar een verplicht toelatingsexamen. Onder andere rechten- en economiestudenten zullen begin juli 2023 een zenuwslopende test moeten afleggen om te weten of ze aan hun droomrichting mogen beginnen.

Anton C

"We pakken het wel lichtjes anders aan dan onze vrienden bij de geneeskunde", glimlacht Frans van Aken, die de examencommissies voor de Rechten zal voorzitten. "De toelatingsproef bestaat uit een korte mondelinge test, waarin de studenten moeten bewijzen dat ze écht bij de richting passen." Rechtenstudenten beginnen maar beter met stemoefeningen, want van Aken licht al een tipje van de sluier op: "Een onderdeel van de test is vijf minuten lang klagen over hoeveel zwaarder Rechten is dan andere richtingen. Als ik de minachting niet van je gezicht kan aflezen, ben je verkeerd bezig. Ga dan maar pol&soc doen."

"Studenten moeten een kwartier vol zelfvertrouwen praten over een onderwerp waar ze niet veel van kennen." - Ann Dachtszoecker

Dat iedere richting zijn eigen accenten legt, wordt duidelijk bij de faculteit Economie en Bedrijfskunde. Daar zal professor Ann Dachtszoecker persoonlijk de vaardigheden van de studenten beoordelen: "Het idee is dat studenten gedurende een kwartier vol zelfvertrouwen praten over een onderwerp waar ze eigenlijk niet echt veel van kennen. We proberen nog om de studio van 'De Afspraak' als locatie te organiseren. Kwestie van hen zo veel mogelijk op het echte werk voor te bereiden."