"Onze doop is een stadsspel met thema's als Game of Thrones"

De UGent lijkt bijna meer studentenverenigingen te tellen dan er boeken in de bibliotheek staan. Praeses Thomas Van De Gehuchte geeft tekst en uitleg bij spelletjesvereniging Nemesis.

Nemesis: wat moet je je daarbij voorstellen?

"Nemesis is een gezellige groep mensen die iedere dinsdagavond samenkomt om een bordspelletje te spelen. We zijn een van de weinige alternatieve studentenclubs die inzetten op openheid en laagdrempeligheid. Zo hebben we een mooie plek gecreëerd voor mensen die een beetje aan de introverte kant zijn, maar doorheen de jaren zien we dat die door Nemesis toch wel beginnen open te bloeien."

Wat is jouw favoriete activiteit bij Nemesis?

"De clubavonden in de WEC (Worlds' End Comics, red.) op dinsdag zijn altijd supergezellig. Persoonlijk ben ik ook wel grote fan van cantussen. De cantussen bij Nemesis zijn dan ook een beetje anders: we proberen daar een andere draai aan te geven met onze eigen 'geek-codex': naast de Gentse codex hebben we een apart boekje met geeky liedjes, zoals de 'Rains of Castamere' uit 'Game of thrones', of 'Hoist the colors' van 'Pirates of the Caribbean'."

Op de derde '24 uur van Nemesis' hebben we 2500 euro ingezameld voor Rode Neuzen Dag

"Onze dopen zijn ook apart en laagdrempelig: we organiseren een stadsspel in thema. Zo was het in mijn cantorjaar in het thema van 'Game of thrones'. Je wordt in groepjes opgedeeld met de schachten en je moet in de regio van de Korenmarkt en Stadshal rondlopen en opdrachtjes doen. Bij mijn postje moesten ze voor mij een liedje zingen, zoals het 'Io vivat' of 'De slag om het Gravensteen'."

Wat was voor jou persoonlijk het mooiste moment?

"De allereerste doop was eigenlijk wel een heel mooi moment. We spreken daar nog altijd over: men had vijftien mensen verwacht en dan komen er ineens zeventig. Toen wisten we dat we een gat in de markt hadden gevonden."

"Ook over de lustrumcantus was ik enorm tevreden. Ik zat zelf ook in het lustrumcomité en heb dus geholpen met de organisatie. Als locatie konden we de Sint-Pietersabdij strikken en naast bier hebben we ook wijn en cava aangeboden. We hebben zelfs de studentenfanfare erbij gehaald; iedereen stond op de tafels te dansen. Er zijn mensen naar mij gekomen die zeiden: 'Thomas, dit is nu echt het beste moment uit mijn studententijd.'"

"Ten slotte hebben we eind juni voor de derde keer 'de 24 uur van Nemesis' georganiseerd. Daarbij werden er 24 uur lang bordspellen gespeeld en gametoernooien georganiseerd, om zo op verschillende manieren geld in te zamelen. Daarnaast doneerde de WEC een deel van de opbrengst van alle verkochte drank en was er een stille veiling. Zo hebben we dit jaar 2500 euro ingezameld voor Rode Neuzen Dag."

Je bent nu praeses, zijn er dingen die je dit jaar wil veranderen of al veranderd hebt?

"Onlangs heb ik de na-middernachtpeter geïntroduceerd: aangezien de WEC sluit om middernacht zijn we ook te vinden bij John in 't Genoegen in de Overpoort. Steeds meer mensen wilden na sluiting ook nog eens iets gaan drinken en daarom hebben we daar ook een vaste stek van gemaakt. Dat betekent niet dat we onze originele peter Phil, vaste klant in de WEC, of de mensen van WEC (Jeroen, Fabian en Peter) mogen vergeten."

Op 27 september en 4 oktober organiseert Nemesis open clubavonden om nieuwe leden te verwelkomen en hun vragen te beantwoorden. Ook nadien is iedereen elke dinsdagavond welkom op de clubavond. Clubavonden vinden plaats in de WEC, Ketelvest 51.