Muizen in de Korte Meer

De Pol & Soc heeft het hard te verduren. De gebouwen in de Korte Meer, waar een deel van de vakgroepen van Politieke en Sociale Wetenschappen gehuisvest zijn, geven ook onderdak aan een familie muizen. En dat is nog niet alles.

De karaktervolle kantoorgebouwen in de Korte Meer waar professoren en onderzoekers van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen momenteel nog te vinden zijn, hebben hun beste jaren al even achter de rug. Gelegen in hartje Gent kennen ook zij zoals elke oudere generatie de kwaaltjes des tijds. Oude panden verliezen bij gebrek aan onderhoud hun charme, zo ook in de Korte Meer. De gevolgen hiervan doen bij sommige personeelsleden de emmer overlopen.

Extreme temperaturen

Het is een vaststaand feit dat in slecht geïsoleerde huizen het een ware uitdaging vormt om de binnentemperatuur te regelen. De ruimtes in de Korte Meer vormen hierop geen uitzondering. Een personeelslid dat liever anoniem blijft, spreekt over "extreme temperatuursproblemen". De gebouwen lijken in de winter moeilijk te verwarmen, maar het zijn vooral de warme zomerdagen die het werken geen pretje maakt. "In de zomer is het er bloedheet en de warmte valt niet buiten te houden."

Muizengezelschap

Dierlijk gezelschap op de werkvloer kan de stress op het werk verlichten, al vallen een paar muisjes daar misschien niet onder. Alsook één muisje ontpopt zich al snel tot een hele familie. "De holle vloeren van het gebouw creëren de ideale speelruimte voor de muizen. Ondertussen kampen we al een paar maanden met een muizenplaag. Overal in het gebouw liggen muizenvallen en gif, maar het is een slimme muis die zich niet snel laat vangen", vertelt Nathan Vandeputte, een assistent aan de vakgroep EU-studies met een kantoor in het gebouw.

"Overal in het gebouw liggen muizenvallen en gif, maar het is een slimme muis die zich niet snel laat vangen"

De oude vloeren zijn niet enkel het perfecte interieur voor een muizenfamilie, maar zorgen ook voor mogelijk brandgevaar. Overal in het gebouw liggen in de holle vloeren elektriciteitskabels verwerkt voor PCs en internet. Het is te hopen dat die muis geen koper of rubber lust. "Zelfs tien jaar geleden waren de officiële standaarden voor dit gebouw al rampzalig. Als hier brand zou uitbreken, dat zit je echt met een probleem."

Verhuis naar Technicum

Om onderzoeker in de politieke en sociale wetenschappen te worden, moet je dus tegen een stootje kunnen. Gelukkig hoeft het academisch personeel van de faculteit niet veel langer hun kantoor met muizen te delen. Het gebouw staat al even bekend bij de Dienst Faciliteiten en Gebouwen om haar dringende nood aan renovatie. Het Technicum is in de laatste fase van vernieuwing en wordt vanaf volgend jaar ten dienste gesteld van de Pol & Soc. De gebouwen in de Korte Meer en in de Volderstraat worden dan – samen met de Aula Academia in de Volderstraat – omgevormd tot het splinternieuw congrescentrum van de UGent. "Die renovatiewerken zijn echt broodnodig", merkt Vandeputte op. "De ramen hebben enkel glas en sluiten niet meer goed af. Daardoor is er veel geluidsoverlast door de werken in de straat. In sommige kantoren regent het wel eens binnen wanneer de wind slecht zit."

De verhuis naar campus Technicum en de transformatie van de oude kantoorgebouwen tot congrescentrum maken deel uit van een grotere volksverhuizing waarbij verschillende faculteiten een nieuwe thuis krijgen en oude campussen hersteld worden van de tand des tijds. We hebben uit goede bron vernomen dat de muizen niet zullen meeverhuizen.