#DA MAG NOG!

De welzijnsorganisatie WAT WAT en de Univeristeit Gent hadden tegelijkertijd hetzelfde idee: jongeren krijgen te vaak 'dat mag niet'-berichten te horen. Ze sloegen de handen in elkaar en startten het project #damagnog.

Al langer dan een jaar zit de globale samenleving opgescheept met SARS-CoV-2. Een overvloed aan diverse beperkingen op onze vrijheid waren het gevolg. Onder het mom van een halfvol glas proberen WAT WAT en de Universiteit Gent wat positiviteit de wereld in te sturen.

Een tweeluik

De campagne bestaat uit twee delen. Het eerste deel is de 'Mag Da Nog?'-brochure, waar WAT WAT al eerder mee bezig was. Deze is gericht op jongeren tussen de leeftijd van 11 en 24 jaar. Oorspronkelijk stond het project van de UGent hier los van, maar de projecten bleken naadloos in elkaar te passen. Alexis Dewaele, de projectleider, verklaart: "We wilden vertrekken uit bestaande middelen en dus niet het warm water opnieuw uitvinden. Omdat het een project is dat acht maanden in beslag neemt, moesten we heel snel schakelen. COVID wacht ook niet. We moesten ervoor zorgen dat we geen vijgen na Pasen gingen rapen. In die zin was ons uitgangspunt dat WAT WAT een belangrijke partner kon zijn. Het is hun corebusiness om informatie te maken voor en op maat van jongeren. Toevallig waren zij toen met de 'Mag Da Nog?'-brochure bezig, dat sloot perfect aan bij wat wij voor ogen hadden."

Om leeftijdsgenoten een hart onder de riem te steken en hen mee te geven wat er wel nog kan in deze moeilijke periode

Voortbouwend op deze brochure ging het projectteam van de UGent aan de slag om filmpjes te maken. In die filmpjes laten ze een zo divers mogelijke groep aan het woord om hen tips te geven over verschillende onderwerpen. Allemaal om hun leeftijdsgenoten een hart onder de riem te steken en hen mee te geven wat er wel nog kan in deze moeilijke periode.

Eens babbelen

De filmpjes werden gemaakt op basis van focusgroepen waarin aan een diverse en grote groep jongeren gevraagd werd te vertellen over de problemen die zij ervaren en hoe ze die proberen oplossen. Samen met WAT WAT werden er chats opgezet om ook de schoolgaande jeugd te bereiken. Uiteindelijk trok iemand de stad Gent in om nog andere doelgroepen te bereiken. "Een collega van WAT WAT is in de Rabotwijk gaan praten met bijvoorbeeld jongeren die gekant waren tegen coronamaatregelen", vertelt Dewaele. "Daar kwamen volledig andere soorten data uit die we nooit te weten waren gekomen uit de groepsgesprekken. Taal blijkt bijvoorbeeld een rol te spelen wanneer het gaat over preventieboodschappen. Niet alle jongeren zijn de Nederlandse taal machtig." Dit heeft ertoe geleid dat de 'Mag Da Nog?'-brochure vertaald werd in vijf talen: Frans, Engels, Turks, Arabisch en Farsisch. Die versies worden nu ook verdeeld via de scholenkoepels zodat ze, onder andere, in de OKAN-klassen gebruikt kunnen worden.

De kracht komt uit de jongeren zelf: zij reiken tips aan over hoe je in deze periode kan overleven

Hierbij stopte het echter niet. "Er is een grote groep jongeren die echt lak heeft aan de maatregelen en die weinig respect heeft voor de politie. We hoorden ook verhalen van eenzaamheid, maar we hoorden vooral dat ze leven in een kleine woonomgeving met te veel gezinsleden. Die jongeren worden thuis gek, omdat er gewoon niet genoeg ruimte is voor al die gezinsleden om op een kwalitatieve manier samen te leven. Voor sommige jongeren is het dus echt een stuk moeilijker om de coronamaatregelen op te volgen."

Deze gesprekken hebben ook het perspectief van het onderzoek een beetje veranderd. "In het begin van het project spraken we van 'kwetsbare jongeren', maar na een discussie zijn we erop uitgekomen dat het net de meest veerkrachtige jongeren zijn die in moeilijke omstandigheden het hoofd boven water houden", bedenkt Dewaele. "Dat zie je ook in de filmpjes die we gemaakt hebben. De kracht komt uit de jongeren zelf. Zij reiken tips aan over hoe je in deze periode kan overleven."

Sociale media aan de top

Na het onderzoek moeten de filmpjes natuurlijk nog gemaakt en verspreid worden. Hiervoor is er samengewerkt met een cameraman en een marketingbureau. De filmpjes werden zowel op TikTok als op YouTube gepost. Verder werkten ze samen met achttien influencers, waaronder Yassine Boubout. Hij is vooral bekend voor zijn uitgesproken mening over justitie en politiegeweld. "In een gesprek vertelde hij dat er jongeren zijn voor wie buiten leven vaak de enige optie is. Als zij echter rondhangen in een park worden ze vaak weggejaagd door de politie. Die jongeren voelen zich daar heel gefrustreerd over, want ze doen eigenlijk niets verkeerd. Door de coronarichtlijnen worden ze dan toch weer aangesproken op alles wat ze niet goed doen", vertelt Dewaele. Nicky Vandeghinste, projectcoördinator, pikt daarop in: "Vandaar de nadruk op 'da mag nog'. We proberen die jongeren te motiveren en inspireren met onze campagne, zodanig dat ze, vooral in de context van politietussenkomst, nog eens te horen krijgen: 'dat mag wel nog'. In de hoop ervoor te zorgen dat het allemaal wat minder uitzichtloos wordt."