Filmzaal in Paddenhoek verdwijnt

De eindcredits naderen voor filmzaal Paddenhoek

In maart 1997 werd een theaterzaaltje in de Paddenhoek omgebouwd tot filmzaal. De zaal werd er toen geopend met 'Dood in Venetië'. Nu lijkt de sfeervolle, gezellige filmzaal zelf ten dode opgeschreven.

De filmzaal in de Paddenhoek heeft ondertussen al een reputatie opgebouwd bij verschillende kleine festivals, maar ook het Internationaal Filmfestival. Sinds de Universitaire Filmclub van wijlen Etienne Vermeersch, toen vicerector, er zijn intrek nam, zijn al meerdere films en ontmoetingen in het zaaltje georganiseerd. Maar de Paddenhoek wordt afgebroken, en dat betekent dat de UGent afscheid moet nemen van de filmzaal.

Els Van Damme van de directie Gebouwen en Facilitair Beheer vertelt dat het verdwijnen van de filmzaal geen directe beslissing was. "Het is eerder een gevolg van het grotere project rond de herbestemmingen van verschillende campussen en gebouwen waar de UGent momenteel mee bezig is. Het scenario-onderzoek voor dat project vond eind 2019 plaats, wat heel wat puzzelwerk bleek. Eén van de stukjes was de herhuisvesting van het Universitair Centrum voor Talenonderwijs (UCT) dat nu in het Veyracgebouw zit. De huidige locatie is niet ideaal, onder meer omdat de verschillende verdiepingen niet rolstoelvriendelijk zijn. Daarom werd besloten om het UCT naar Paddenhoek 1.3 te verhuizen. In datzelfde onderzoek werd ook vastgesteld dat het huidige Paddenhoekgebouw tekenen van ouderdom vertoont en daarop werd beslist om het gebouw niet te renoveren maar af te breken. Op die manier kan er een duurzaam en toekomstgericht project worden opgebouwd."

Parallelle projectie

Verschillende cinefielen pinken een traantje weg bij het verdwijnen van de filmzaal. Pieter-Paul Mortier is de organisator van Courtisane, een organisatie die publicaties brengt over film en audiovisuele kunst. Voor hun jaarlijkse filmfestival, dat dit jaar overigens haar twintigste verjaardag viert, deden ze vaak beroep op de faciliteiten van de Paddenhoek. Hij benadrukt hoezeer de zaal zal gemist worden en waarom het verdwijnen een jammere zaak is. "We gebruiken de zaal al heel lang en zijn die echt gaan associëren met ons festival. De ruimte straalt een bijzondere sfeer uit en de intimiteit die er gecreëerd kon worden tussen publiek en gasten was zeer waardevol. Een emotionele reden is misschien niet altijd de beste reden, maar Courtisane stond gelijk aan de Paddenhoek."

De intimiteit die er gecreëerd kon worden tussen het publiek en de gasten was zeer waardevol

"Daarnaast is de zaal één van de weinige in België waar nog films getoond kunnen worden met parallelle projectie. Deze zorgt ervoor dat twee aparte filmrollen na elkaar afgespeeld kunnen worden zonder dat er een pauze ingelast moet worden om de filmrol te vervangen. Eens de eerste filmrol ten einde is, begint de volgende filmrol op de andere projector te draaien. Dit is van belang wanneer er unieke kopijen uit internationale archieven vertoond worden die niet beschadigd mogen worden. Het verdwijnen van de filmzaal in Paddenhoek zou dus ook betekenen dat dergelijke films niet meer op filmfestivals in Gent kunnen worden afgespeeld."

Een verlies voor de filmstad Gent

Toch toont Mortier begrip voor de beslissing. "De zaal is inderdaad verouderd, het geluidssysteem vertoont gebreken en het gebruik als filmzaal werd ook heel zeldzaam. Er zullen maar weinig mensen wakker liggen van deze beslissing, maar het verdwijnen van de zaal – en voornamelijk de mogelijkheid tot een 35mm parallelle projectie – is een verlies voor een stad als Gent, die zich steeds meer als filmstad profileert."

Het verdwijnen van de zaal is een verlies voor een stad als Gent, die zich steeds meer als filmstad profileert

Els Van Damme begrijpt de bezorgdheid om de dure en zeldzame projectors. "Het onderhoud en het hanteren van deze projectors mag dan heel complex zijn, toch wil de UGent deze niet verloren laten gaan. We zijn van plan om deze zomer gesprekken op te starten met filmverenigingen uit Gent om deze apparatuur een tweede leven te geven. Een andere optie is om de apparatuur in het GUM te plaatsen, maar de voorkeur gaat uiteraard uit naar een locatie waar de projectors nog actief gebruikt worden."

Ten slotte lijkt het erop dat de rode, pluchen stoelen, gerekend tot de meest comfortabele van de UGent, samen met de Paddenhoek zullen verdwijnen. "Het is namelijk niet de bedoeling om een nieuwe filmzaal te bouwen, zegt Van Damme. "Als er geen samenwerking met derden gevonden wordt, dan zal een nieuwe leszaal – met onderhoudsvriendelijke harde stoelen – voorzien worden van moderne apparatuur om films te kunnen vertonen."

De werken zijn gepland voor het voorjaar van 2023.