Wachten op de livestream: UGentflix

De digitale universiteit heeft ongekende mogelijkheden. Kunnen we de aula op kot simuleren? Welke snacks werken studenten het liefst naar binnen tijdens de les en welke zijn de beste? Een pseudowetenschappelijk onderzoek bleek onvermijdelijk.

De UGent is dit jaar één grote streamingsdienst vol onontdekte mogelijkheden. Voor een kleine duizend euro krijg je al toegang tot toppers van vakken zoals statistiek 2, privaatrecht en hoge wiskunde 1. Move over Netflix en maak plaats voor UGentflix. Met enkele hulpvaardige assistenten (mijn kotgenoten) ging ik op zoek naar de ultieme UGentflix-ervaring.

Het aulakot

On campus lessen zitten er in de nabije toekomst helaas niet in, dus in het kader van mijn onderzoek besloot ik om van mijn kot een heus kotauditorium te maken. Allereerst zet je die comfortabele bureaustoel van de IKEA stante pede bij het huisvuil en zoek je de meest oncomfortabele stoelen die in huis te vinden zijn. Zet die stoelen vervolgens zo dicht mogelijk bij elkaar op een rij en je kotaula zit structureel al goed in elkaar.

Als je enkele geïnteresseerde huisgenoten hebt, kun je aan hen vragen om de les mee te volgen. Zo heb je ineens ook aulabuddies aan wie je op licht geïrriteerde toon kan vragen of zij wel begrijpen wat de prof allemaal zit te vertellen. Daarnaast kunnen ze ook geërgerd kijken wanneer ze moeten rechtstaan omdat jij weer eens naar het toilet moet tijdens de pauze. UGentse authenticiteit zoals we dat noemen. Heb je normaal gezien les in auditorium Quetelet? Dan kan je ook best de verwarming uitschakelen en het raam openzetten. Een geluidsinstallatie met krakende luidsprekers maakt de ervaring compleet.

Snacks voor tijdens de les

Eten tijdens de les werd door sommige dictatoriale proffen misschien verboden, maar in jouw kotauditorium gelden jouw regels. Na een korte bevraging bleken wafels, cornflakes en chocolade enorm populair te zijn. Andere, meer onorthodoxe zaken passeerden ook de revue: pure fetakaas en rijst met mayonaise. Uiteindelijk concludeerde ik dat mijn steekproef misschien niet erg representatief is voor de studentenpopulatie en dat mijn huisgenoten gedegenereerden zijn. Op de campus zelf bleken de UGent-cafetaria en de automaatkoffie dan weer het populairst.

Het is evenwel duidelijk dat mijn testpopulatie blind is voor de mogelijkheden. Niet meer beperkt door wat er in de automaten on campus te vinden is, lijken de mogelijkheden eindeloos. Lasagne van de Colruyt, overschotjes van gisteren, McDonald's bestellen via Uber Eats... Het is niet langer ondenkbaar in de wondere wereld van het afstandsonderwijs.

Ik experimenteerde een week lang met mijn huisgenoten en kwam tot de conclusie dat online eten bestellen via Uber Eats of iets dergelijks − lekker vettig en met verhoogde kans op hart-en vaatziekten − niet enkel leidt tot een gestilde honger, maar ook nog eens tot 125 procent meer concentratie tijdens de les. Deze bevinding kwam tot stand met volledig verantwoorde wetenschappelijke methodes die zelfs enkele keren werden herhaald.

Mijn dealer

Eens je comfortabel geïnstalleerd bent in je virtuele auditorium en Uber Eats met jouw aulasnacks onderweg is, is het tijd om een interessante les uit te kiezen. Conformistische studenten openen hun Oasis-kalender en volgen netjes het lessenrooster van hun opleiding. Uw redacteur is echter een rebel en vond dat na drie lessen analytische kostencalculatie de spanning er wel af was. Daarom gaan wij down the rabbit hole om uit te zoeken wat de UGent nog zoal te bieden heeft.

Lessen die in een auditorium gegeven worden, kan je bekijken via de livestreampagina's van de UGent of je zoekt een vrijwillige student(e) die een Zoomlink verschaft voor een bepaalde les.

Mijn dealer stuurt me geregeld enkele Zoomlinkjes tegen competitieve prijzen, waardoor ik nooit een tekort heb aan kijkmateriaal. Ik heb deze week mijn vrije tijd dan ook ingevuld met een verscheidenheid aan willekeurig gekozen lessen zoals brouwerijmethoden 1 (bio-ingenieurs) en problemen van het digestief stelsel, endocrien stelsel en voeding (geneeskunde). Had ik liever met een zak chips het nieuwe seizoen van Blind Getrouwd op VTM liggen bingen? Misschien. Maar ik heb mijn studiegeld toch maar weer even in waarde omgezet.

Hoewel de universiteit ons honderden interessante vakken en proffen aanbiedt, gaven deze lessen mij vooral een gevoel van onvervuld academisch potentieel. Je zou bijvoorbeeld zomaar enkele lessen rechten kunnen volgen! Je zou echt rechten kunnen volgen!

Je zal nooit rechten volgen.

Gemiddeld: 5 (3 stemmen)