Tien vakken waarvan je nog niet gehoord had

In de donkerste krochten van de studiegidsen hebben zich allerlei obscure en fabelachtige vakken weten te verstoppen. Van drugs naar vampieren, tot bejaarden en het kapitalisme. Het is duidelijk dat de UGent hier menig doofpotoperatie heeft opgezet.

Masterseminarie: The Unconscious

Filosofiestudenten krijgen hier de grootste uitdaging van hun opleiding: hoe gaan ze om met hun bewusteloze gedachten en handelingen? Ze leren hoe ze tijdens het uitkafferen van de zoveelste Hegeliaan onbewust een trap van de Blandijn kunnen inpalmen en afgrenzen aan de hand van sigarettenrook en cirkelredeneringen. Het examen bestaat uit de blue pill red pill test, waarbij beide keuzes echter leiden tot problemen op de arbeidsmarkt.

Moot court recht van de gewapende conflicten

Hear ye, hear ye! Den diktatuur van de partikratie is ten einde! Menig student wordt opgeroepen om naar Bruxelles te trekken om onzer absolute vorst, Filip I, te bevrijden uit zijne gouden kooj. Hier leert men den retoriek om onze broedersch en zustersch die worden aangeklaagd bij den bevrijding vrij te krijgen, inklusief het gebruik van eenen goeiendag. Allen daarheen! Studentes Pro Filipus, Filipus pro studentes!

CAE

In dit vak leren biologen in spe omgaan met het probleem van de Chinese Algae Eater, waarmee… Onze excuses, verkeerde afkorting, het gaat hier duidelijk om de geitenziekte Caprine Arthritis Encephalitis, waarbij ze… Wacht, gaat dit niet over het Certificate of Advanced English? Of over de Canadian Aviation Electronic? Colombia Adopteert Elfjes? Wij weten het ook niet meer. Indien iemand dit vak volgt kunt u ons bereiken op wijwetenhetooknietmeer@schamper.be

Golven en antennes

We vermoeden dat het hier om een schrijffout gaat. De universiteit bedoelde, vanzelfsprekend, 'golfen met antennes'. Deze opkomende sport voor advocaten, hedgefunders en liberale politicologen in spe wordt gespeeld met golfclubs gemaakt van vintage televisieantennes, bedekt met een laagje goud en een nepivoren handvat. Het doel is om je eigen caddie, die al het werk doet, zo goed mogelijke bevelen te geven en de toegevoegde waarde van je nog authentieker gebruikte antennestick af te romen.

Computationele biovloeistofmechanica

Met deze ogenschijnlijk wetenschappelijke lestitel probeert de UGent te verbergen dat ze ook vakken aanbiedt aan vampieren. Door de bloedstroom digitaal voor te stellen, ontwikkelen ze optimale bloedzuigtechnieken om hun slachtoffers sneller het bloed te ontnemen dan de regering onze hoop op festivals. Bekende alumni van dit vak, die maar niet ouder lijken te worden, zijn onder andere Keanu Reeves, Jennifer Lopez en Frank Vandenbroucke.

Drugs en misbruik

Dit vak wordt aan de UGent aangeboden om een constante levering aan gevalsstudies te voorzien voor de criminologen. Het dient als een inleiding tot de extravagante en wijdverspreide wereld van de drugsindustrie in België. Voor het vak dien je een analyse van Breaking Bad te maken, specifiek over de kwaliteit en het bestaan van blauwe meth. Daarnaast zal er ook een hands-on leerervaring worden gepromoot.

Sportrecht

Het is geen geheim dat de UGent niet vies is van geld, en de sportindustrie dit juist op overschot heeft. Dat vraagt om een samenwerking. Het blijkt jammer genoeg dat sportfans nogal fanatiek kunnen zijn, en er al eens een scheidsrechter met de dood bedreigd wordt. Om het nakende tekort aan scheidsrechters op te vangen, biedt de universiteit dit vak aan. Je bekomt een diepgaande kennis van de regels van zowat alle relevante sporten in België: van voetbal tot kleiduifschieten en de duivensport.

Inleiding tot Islam en moslim zijn

Voor een totaal van zes (!) studiepunten krijg je een rechtstreekse blik op de Islam. Op vijf verschillende lesmomenten per dag maak je kennis met de basisbeginselen van het geloof, en buig je het hoofd tot de leerstof. Dit vak omvat, onder andere, een gastcollege van Filip Dewinter en een studiereis naar Mekka. Opgelet: om politieke doelen te behartigen is de cursus voor dit vak per direct uit de Vlaamse canon gebannen en zal dus extern aangekocht moeten worden.

Problemen van de oudere

Volgens de gemiddelde mens van hogere leeftijd wordt er amper geluisterd naar wat zij te zeggen zouden hebben. In dit vak wordt het gebrek aan aandacht aangepakt en kunnen studenten zich net inleven in de diverse problemen die ouderen ervaren. Van jongeren die durven 'bestaan' tot letterlijk elk bericht dat HLN op Facebook plaatst: de situaties die uitdagingen vormen voor ouderen in onze samenleving zijn eindeloos.

Filosofie in de samenleving

Iedereen kent wel enkele stereotypen over studenten filosofie. Ze drinken graag al eens een koffie bij hun pakje sigaretten, ze leven op die ene trap aan de Blandijn en ze kunnen het niet laten van grote discussies te voeren met ieder die hun pad kruist. Ervaar in dit vak de stereotypen zelf. Met een verrekijker en notitieboekje word je ondergedompeld in de wonderlijke wereld van de filosofen. Wie zijn ze, wat doen ze? Wat drijft hen om filosofie te studeren?

Naar verluidt informeert de universiteit zich om deze vakken te bundelen als een master-na-master, onder de naam 'Universiteit-obscuriteit", om op deze manier de geruchten tot een minimum te beperken. Wij vonden geen UGent-personeelslid die onder ede durfde getuigen over deze nieuwste ontwikkeling.