Wetenschapskort

Geprinte kreeft

Onderschat nooit welke aha-erlebnis je kan ervaren door het staren naar een aquarium. In Australië, aan de Melbourne RMIT University, vond men inspiratie in het natuurlijke patroon van een kreeft om 3D-geprint beton sterker te maken. Van kreeften gestolen helixvormige patronen worden gecombineerd met staalvezels, om zo sterk en sneldrogend 3D-geprint beton te bekomen. Voorlopig is geprefabriceerd beton de standaard als je snel wil bouwen, 3D-geprint beton wil daar verandering in brengen, maar is tot nu toe niet sterk en snel genoeg. Het nieuwe kreeftenbeton zou uitdagend complexe bouwsels toelaten.

Boom

Griekse wetenschappers op Lesbos melden de ontdekking van een negentien meter lang fossiel van een boom dat 20 miljoen jaar oud is. Het fossiel werd toevallig ontdekt tijdens wegenwerken. Voor 20 miljoen jaar dood te zijn is het fossiel nog in excellente staat, alle wortels en takken zijn intact. Zo geeft het een inkijk in de prehistorische natuur. De boom is bewaard gebleven onder een laag vulkanische as. Men probeert nu te bepalen wat voor soort boom het was.

Tirranieke killer babies

Paleontologen van de universiteit van Edinburgh hebben overblijfselen gevonden van embryo's van carnivore dino's uit het Krijt. Wat heb jij deze week gedaan? Bij het nader inspecteren van deze T-Rex-neefjes ontdekte men dat deze soort geboren werd met een gebit klaar om te jagen, bijna identiek aan dat van volwassen tyrannosaurussen. Onze melktandjes zijn er niets tegen.