We kunnen dit niet langer slikken: de gevaren van hormonale anticonceptie

Wat zijn de gevaren van hormonale anticonceptie? Een vraag die niet meteen op ieders lippen brandt. Ook niet op die van Nina. Een studente van twintig jaar, kerngezond en dolgelukkig op Erasmus in Napels. Tot haar jonge leven bruusk wordt weggenomen. De boosdoener? Hormonale anticonceptie.

We keren enkele maanden terug. Nina zit samen met haar mama bij de huisarts die haar de plakpil of hormoonpleister voorschrijft. De hormoonpleister bevat, net zoals de anticonceptiering en combinatiepil, twee hormonen: progestageen en oestrogeen. Vooral dat laatste kan de kans op een trombose verhogen. Iets waar Nina zich, zoals zovele anderen, niet van bewust is. De kans op een trombose door het gebruik van hormonale anticonceptie bij jonge, gezonde vrouwen is dan ook niet zo groot. Toch wijst een autopsie later uit dat net dit de vroegtijdige dood van Nina veroorzaakte: een trombose of bloedstolsel in een van haar bloedvaten dat zich verplaatste naar de longen en zo leidde tot een longembolie, die haar uiteindelijk fataal werd.

Hormonale anticonceptie verhoogt het risico op een trombose tot wel vijf keer

Het is al langer bekend dat hormonale anticonceptie gepaard gaat met negatieve bijwerkingen zoals despressieve gevoelens of vermoeidheid. Het lichaam krijgt dan ook een extra dosis hormonen binnen waarmee het moet omgaan. In uitzonderlijke gevallen kan het gebruik van hormonale anticonceptie zelfs leiden tot een trombose. Dit kan, zoals bij Nina, fatale gevolgen hebben. Maar hoe uitzonderlijk is zo'n trombose nu echt? Onderzoek wijst namelijk uit dat hormonale anticonceptie het risico op een trombose tot wel vijf keer kan vergroten.

Het risico op trombose wordt door tal van factoren beïnvloed. Zo kan het risico worden verhoogd door een erfelijke afwijking of een familiegeschiedenis van trombose, maar ook andere factoren zoals roken of overgewicht kunnen een rol spelen. En dit zijn nog maar enkele voorbeelden. Daarnaast speelt ook het soort anticonceptie een grote rol. Zo doet het grootste risico zich voor bij de combinatiepil. Deze pilsoort wordt vaak ingedeeld in vier generaties, waarbij het verschil wordt bepaald door het type progestageen. Ook tussen de verschillende generaties zit een merkbaar verschil in risico op trombose. Zo zou een combinatiepil van de eerste of tweede generatie minder risico met zich meebrengen, in tegenstelling tot de derde en vierde generatie combinatiepil. Bij een minipil, die enkel progestageen bevat, ligt het risico dan weer een stuk lager. Veel oestrogeen blijkt dus de boosdoener.

Nina

Toch blijft anticonceptie voor velen een redmiddel. Hoe komt dat? Simpel: de pil maakt het mogelijk om de menstruatiecyclus te reguleren, en net dat voordeel geeft bij veel vrouwen vaak de doorslag. Een onregelmatige cyclus kan echter ook op een ander, dieper onderliggend probleem wijzen zoals onder- of overgewicht of endometriose. In zulke gevallen wordt aangeraden om eerst de cyclus te laten onderzoeken en niet meteen over te gaan tot de pil. Want een magisch wondermiddel is het niet.

Anticonceptie blijft in de eerste plaats een geneesmiddel. Alleen wordt er niet genoeg aandacht besteed aan zijn risico's, en dat heeft in de eerste plaats te maken met onwetendheid. Daar probeert de mama van Nina nu verandering in te brengen. Ze wordt hierin bijgestaan door vriendinnen van Nina, maar ook van Steffi. Een jonge studente die net als Nina overleed aan de gevolgen van een longembolie. Ook hier ligt de oorzaak bij hormonale anticonceptie. Samen stampen ze de beweging Anticoncept! uit de grond. De naam doet misschien anders vermoeden, maar deze beweging verzet zich niet tegen anticonceptie. Anticoncept! wil in de eerste plaats mensen sensibiliseren, om zo de onwetendheid die heerst over de risico's van hormonale anticonceptie aan te pakken.

Anticoncept! wil in de eerste plaats sensibiliseren over de risico's van hormonale anticonceptie

Naast sensibilisering probeert de beweging ook actie te ondernemen. Dat doet ze door een verzoekschrift voor te leggen in het Vlaams parlement dat pleit voor meer preventie door vrouwen beter te informeren over de gevaren van hormonale anticonceptie. Ook moet het verzoekschrift dokters aansporen om een risicoprofiel op te stellen bij vrouwen. Zo kan een simpele bloedtest het risico meten op trombofilie: een bloedstollingsafwijking die de kans op bloedstolsels verhoogt. Om het verzoekschrift te helpen verwezenlijken lanceerde Anticoncept! ook een petitie, die trouwens nog steeds ondertekend kan worden via de volgende link.

Verandering begint bij bewustwording. Een belangrijke boodschap die ook deze campagne probeert uit te dragen. Nina, Steffi en zovele anderen deelden onnodig hetzelfde lot. Toch leert zo'n pijnlijk vaarwel ons ook iets belangrijks. Iedereen verdient de kans om zijn lot in eigen handen te nemen. En juist daarom mag een verhaal zoals dat van Nina niet enkel pijn teweegbrengen, maar moet het ook zorgen voor verandering.