Best of: vervangers voor Ben Weyts

Net binnen: Ben Weyts suckt. Op zoek naar een vervanger dus.

1. Een pot soep

Velen weten dat minister Weyts met zijn befaamde soepactie studenten een hart onder de riem wou steken. Slechts een kleine minderheid weet dat deze pot soep ook als alternatieve minister dienst kan doen. Hoewel het een levenloos object is, vertoont de dampende pot soep meer tekenen van warmte dan de heer Weyts zelf, die overigens verdacht veel wegheeft van een koele kikker. De kookpot beperkt zich tot het laten pruttelen van overheerlijke groentjes, terwijl Ben het nodig vindt ook de studenten te laten sudderen in hun eigen miserie en stress. Ben Weyts houdt zich graag bezig met het maken van onnozele eindejaarsfilmpjes. De goed gevulde pot soep staat wél garant voor een degelijke inhoud. Bovendien is de gehele kookpot van betrouwbaar gietijzer gemaakt, wat niet gezegd kan worden van Weyts' valse bodem.

2. Ben Crabbé

Wie is beter voor de job van hoogste onderwijspief dan 's werelds meest betrouwbare quizmeubilair? Elke dag staat Ben paraat met bedrieglijk simpele edoch aanstekelijke vragen voor het gehele gezin. Het niveau van het onderwijs is lager dan ooit? Ben heeft de oplossing! Elk vak wordt voortaan gegeven via een high stake potje Tetris. Ben zou ook wat meer passie in het ambt brengen, in plaats van huidige Grijze Muis. Zijn woedeaanval toen hij het woord 'jagger' hoorde, hoe hij fulmineert tegen 'de betutteling', zijn hoge bloedsuiker en de kloppende aderen die net niet helemaal verkalkt zijn; Ben is gewoon de definitie van de overwerkte geschiedenisleerkracht met een midlifecrisis en zal menig hartje, waaronder dat van hemzelf, sneller doen slaan.

3. Een kiezelsteentje

Laten we eerlijk zijn: een minister van Onderwijs is grotendeels een nutteloze job. Het enige wat die doet is zichzelf tegenspreken, onderwijshervormingen aankondigen waarin geen enkele leerkracht zich kan vinden en schoolstrijden starten tegen de katholieken. Eigenlijk even vervelend als dat verdomde steentje in mijn schoen. Dat steentje heeft overigens wel veel aantrekkelijke kwaliteiten, zeker in vergelijking met Ben Weyts. Zo is het niet poreus, dus fysiek niet in staat om ons gebakken lucht te verkopen. Meer nog: dat kiezeltje is volgens mij voorbestemd om minister te worden; want volgens Mattheüs 16:18: 'Jij bent de deel van de rots waarop ik mijn schoolsysteem zal bouwen, en de poorten van het analfabetisme zal haar niet kunnen overweldigen.' Hosanna! Zelfs Jezus kan Ben Weyts zijn onkunde niet vergeven!