OK, boomer?

De aandachtige lezer kan tot diep in de neusgaten kijken

Sommige hypes sterven een stille dood. Denk maar aan faceswaps, Area 51 en Pokémon GO. Wat zou ik graag TikTok aan deze lijst willen toevoegen, maar hun einde lijkt er niet meteen aan te komen. Andere lijken dan weer te blijven hangen, zoals Snapchat of je woonkamer in een jungle omtoveren.

Het verdwijnen van de meeste hypes (lees: Pokémon GO) stemt me vreugdevol. Al valt er ook iets te zeggen voor onverschilligheid.

Maar er is er een die ik enorm mis, tot in het diepste van m'n hart. Wat is er in godsnaam gebeurd met 'OK boomer'? Ooit domineerde het ons digitale landschap, nu valt het nergens meer te bespeuren.

Snel gekomen, te snel weer gegaan.

"Er zijn, mijn inziens, maar twee genders. Zwarte piet is niet racistisch. En online lessen zijn niet zo erg." Hoogdagen waren het, toen zulke uitspraken met een simpele 'OK boomer' beantwoord werden. Alsook, wie vroeg er om diens mening?

Trouwens, is er al iemand in geslaagd een boomer van gedachten te doen veranderen? Zelfs mits degelijke onderbouwing is het een snoek op zolder zoeken. Precorona moest de jeugd buitenkomen, zo veel op een scherm zien is niet gezond! Die luie jeugd toch, gedoemd zijn ze! En met het draaien van de wind is het ineens 'toch niet zo erg om uw lessen online te volgen.'

Even schetsen, tot u spreekt een wielerterrorist, bierliefhebber en zelfs een West-Vlaming. Kortweg: perfect boomermateriaal. En toch.

Ik mis het, mijn hart bloedt

Elke dag breidt het aantal boomers uit. Horden kom je tegen op Twitter, dan zwijg ik nog over de kuddes op andere socials. En we laten ze doen! Vrij spel! Als een roedel wolven in een kinderboerderij. Alle kooien staan open!

En de remedie, die hadden we, en het werkte! Het vaccin tegen de reactionaire boomers was er, maar lijkt vergeten te zijn. Daarom houd ik met grootse overtuiging het pleidooi om 'OK boomer' terug te brengen.

Ik mis het, mijn hart bloedt. De OK-boomertijd was zo mooi. Wat zou ik ze graag herbeleven.

Medemensen, liefste lieden, laat die praktijk niet sterven! Is Ph*l**p R**se weer bezig? OK boomer! Is Karen van om de hoek weer vurig aan het tweeten? OK boomer!

We zullen vooruit gaan, met of zonder boomers.