UGent Confessions op de biechtstoel

Wie zit er achter de Facebookpagina?

Menig student verspilde belangrijke studie-uren door op de UGent Confessions-Facebookpagina te scrollen. De anonieme verhalen gaan van grappige onenightstands tot examenfiasco's. Maar wie is nu eigenlijk de geest achter dit vertier?

Tijdens de examenperiode verschijnt er elke dag een nieuwe post op de Facebookpagina, ideaal om eens goed te lachen tijdens je blokpauze. De verhalen worden verzameld via Google formulieren die studenten anoniem kunnen invullen en ze zijn heel divers. Naast dronken anekdotes uit de Overpoort en memes over de blok verschijnen er ook wel eens serieuze posts.

In juni 2020 bracht een studente via de pagina haar verhaal over grensoverschrijdend gedrag naar buiten. In confession #2995 vertelde ze over een examenbegeleider die haar contacteerde via Messenger en een aanbod deed om de vragen van haar volgende examen voor haar te stelen. De waarschuwing "my price isn't cheap" deed vermoeden dat de studente met iets anders dan geld zou moeten betalen. Alsof dit nog niet creepy genoeg was, stuurde de assistent ook nog een foto die hij van haar had genomen tijdens een examen. De studente stapte met dit verhaal naar Trustpunt, het meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag en discriminatie van de UGent. Daar werd een tuchtprocedure opgestart en een hoorzitting georganiseerd. Twee jaar later was er echter nog steeds geen straf uitgesproken. Het was niet de eerste en spijtig genoeg ook niet de laatste zaak die vragen oproept bij de aanpak van de UGent als het aankomt op grensoverschrijdend gedrag. Dankzij UGent Confessions werd het verhaal opgepikt door de media, een eerste stap naar antwoorden voor het slachtoffer.

Dit deed vermoeden dat de studente met iets anders dan geld zou moeten betalen

Wij spraken met een van de beheerders van UGent Confessions om meer te weten te komen over hoe het er achter de schermen van het account aan toegaat.

Hoe is UGent Confessions tot stand gekomen?

"Er was al eerder een UGent Confessionspagina, maar die was gestopt. De huidige oprichter kwam dan met een vriend op het idee om een nieuw account te maken. Dat was voor hen vooral om te ontspannen tijdens de blok, maar ook om te weten te komen wat er allemaal gaande is in het leven van studenten."

Hoe kwam jij zelf terecht bij UGent Confessions?

"Het account wordt van generatie op generatie doorgegeven. Ik weet zelf wel wie de pagina begonnen is, maar sindsdien is die doorgegeven via mensen die ik helemaal niet ken. Vaak wordt de pagina doorgegeven wanneer de hoofdbeheerder afstudeert en begint te werken. Ik werd er afgelopen zomer over aangesproken. Ze stelden dan de vraag of ik het zag zitten om de pagina te runnen en of ik bereid was om het anoniem te houden. Zo ben ik snel de beheerder geworden van de pagina."

Schrijven jullie soms zelf confessions?

"Dat hangt af van persoon tot persoon. De mensen die voor ons bezig waren met de pagina sturen soms nog iets, de huidige hoofdbeheerder doet dat ook wel. Die confessions worden dan ook gewoon anoniem doorgestuurd, dus wij weten niet van wie welke confession komt. Of we een confession opnemen, hangt af van het feit of we hem grappig of boeiend genoeg vinden, niet van wie hem stuurt."

Krijgen jullie soms inzendingen die ongepast of duidelijk verzonnen zijn? Wat doen jullie daar dan mee?

"Ja, we krijgen sowieso confessions die niet gepast zijn. Politieke statements vermijden we bijvoorbeeld liever. Maar er is niet één criterium om te beslissen of we iets posten, het is meer op gevoel. Soms worden er ook duistere gedachten doorgestuurd, maar die proberen we eigenlijk niet echt te boosten omdat we niet willen dat het te deprimerend wordt. We kunnen in een post snel aantonen dat er studenten zijn die zich alleen voelen, maar we proberen het binnen de perken te houden."

"Je kan vaak snel zien aan een post of hij verzonnen is. Dat zit bij sommige inzendingen echt in de details, bijvoorbeeld wanneer de confession verstuurd is. Ik zit nu wel al een aantal jaar in Gent. Wanneer mensen denken dat een verhaal verzonnen of overdreven is, snap ik dat, maar ik heb zelf wel al gemerkt dat sommige ongeloofwaardige dingen perfect kunnen gebeuren."

Heb je een favoriete confession?

"Eigenlijk wel! Confession #2366 en het vervolg, confession #2449, vind ik de beste. Daar vertelt een meisje dat haar vriend haar bedroog. Als wraak had ze intieme foto's van hem en een ander als cadeau onder de kerstboom gelegd. Zo kwam dan voor zijn hele familie uit dat hij vreemdgegaan was."

Zijn jullie ooit al gecontacteerd door de UGent?

"Momenteel worden we met rust gelaten, dat is volgens mij ook omdat we proberen zo neutraal mogelijk te blijven. Als we politieke gedachten zouden toestaan, zou dat misschien wel veranderen."