Denk twee keer na voor je gaat thriften

Think Twice is razend populair onder studenten. De winkelketen surft mee op de trend van slow fashion, vintage en hergebruik van materialen. Voor de duidelijkheid: daar ben ik helemaal niet tegen. Toch ben ik geen fan van Think Twice.

Tweedehandswinkels zijn lange tijd een manier geweest voor kansarmen om zich toch deftige kleren voor zichzelf en hun gezin te kunnen veroorloven. Voor enkele euro's scoorde je al een hemd en een winterjas. Bij Think Twice moet je echter niet zijn voor betaalbare fashion. Ondanks haar toffe imago, is het in de feite ook maar wat het is: de dochteronderneming van een Litouwse multinational. Tegen woekerprijzen verkopen ze kleren die ze aan lage prijzen inkochten of gedoneerd kregen. De stukken die ze inzamelen, gaan bovendien eerst naar het sorteercentrum in Litouwen, waar ze geselecteerd worden voor ze naar België komen.

Voor ethiek en duurzaamheid moet je ergens anders zijn. Bij de Kringwinkel bijvoorbeeld. Alleen jammer dat conceptstores zoals Think Twice de concurrentie aangaan met die nobele initiatieven.

Kringwinkels hebben een dubbele doelstelling. Ten eerste geven ze kansarme gezinnen de kans om voor een zachte prijs bruikbare spullen en kleren aan te schaffen. Ten tweede bieden ze werkgelegenheid aan mensen die moeilijk een plaats vinden op de reguliere arbeidsmarkt. De opbrengsten vloeien rechtstreeks terug naar de organisatie, haar werknemers en de maatschappij. Dat maakt van Kringwinkels een sociaal project.

"Ligt de populariteit van tweedehands niet in hetzelfde bedje ziek als het sterk bekritiseerde (en uiteindelijk afgevoerde) tv-programma 'Astrid en Natalia: back to reality'?"

Hoogopgeleide jonge stedelingen op zoek naar een lifestyle zetten druk op dit model. Hippe tweedehandswinkels trekken een publiek aan dat niet om financiële redenen 'afdankertjes' shopt. Het is voor die mensen veeleer meesurfen op een trend. Een pessimist kan het zelfs breder trekken: ligt de populariteit van tweedehands niet in hetzelfde bedje ziek als het sterk bekritiseerde (en uiteindelijk afgevoerde) tv-programma 'Astrid en Natalia: back to reality'? Jezelf vereenzelvigen met de minder gegoeden en een levensstijl waartoe anderen gedwongen worden romantiseren en zelf kiezen. "Kijk mij gewoontjes zijn", maar dan wel met originaliteit als drijfveer. Een belangrijk verschil bovendien: vrijwillig een vintage Levi's-broek dragen is niet hetzelfde als bij gebrek aan alternatieven een versleten jeansbroek moeten dragen.

Doordat de vraag naar tweedehands zo sterk is gestegen, gaat de prijs automatisch ook de hoogte in. Dat de middenklasse de markt steeds vaker betreedt, leidt tot gentrificatie of verzaveling (in dit geval: opwaardering van een sector kapitaalkrachtige nieuwe consumenten aan te trekken, met verdrijving van lagere klassen tot gevolg). Door prijsstijgingen wordt het voor de gezinnen die er afhankelijk van zijn ook duurder. De oorspronkelijke missie van tweedehandswinkels komt in het gedrang, en degenen die het niet breed hebben, zullen zich sneller tot fastfashionketens wenden.

0
Gemiddeld: 5 (2 stemmen)

Reacties

Bericht: 
Vroeger was ik een grote fan van Think Twice. Ik kon er regelmatige kwalitatieve stukken vinden van dure merken voor een zacht prijsje, wat heel fijn uit kwam met mijn studenteninkomen. Onlangs ging ik terug en kocht ik een broek, niet voor heel weinig geld, toen ik thuis kwam zag ik in het etiquette "Shein" staan en besefte ik dat ik waarschijnlijk meer had betaald dan waarvoor de broek oorspronkelijke te koop stond en de broek het waarschijnlijk binnen het jaar zou begeven. Dat kan toch niet te bedoeling zijn dat "vintage" winkels fast fashion van een jaar geleden doorverkopen.

Bericht: 
Vreemde opinie. Er wordt meer en meer tweedehands geshopt omdat dit duurzaam is, dit kunnen we als maatschappij enkel toejuichen.

Bericht: 
Nederlands is niet mijn moedertaal dus alvast excuses voor fouten. Het is alleen duurzaam als het de aankoop van nieuwe kleden vervangt/vermijdt -- dus is dat eigenlijk wat er gebeurt? Of kopen mensen sowieso OOK de nieuwe hemd van H&M? Bovendien is het belangrijk om rekening te houden met sociale duurzaamheid, niet enkel milieu. Misschien is shoppen bij Think Twice beter dan H&M, maar qua sociale duurzaamheid is Think Twice wellicht niet zo goed als shoppen bij de Kringwinkel, waar de geld kan blijven in onze samenleving om de kansarmen te helpen, in plaats van als winst naar een Litouwse multinational te gaan.

Bericht: 
Als die gedoneerde kleding eerst nog langs Litouwen moet om gesorteerd te worden is er ook niets duurzaam aan. Bij spullenhulp werken ze ook aan tewerkstelling. Ze krijgen er een opleiding die een springplank kan zijn om terug in de maatschappij te geraken.

Bericht: 
Wat ben ik blij dat dit onderwerp eindelijk eens onder de aandacht komt. Meer dan tien jaar geleden zag ik dit gebeuren en ben toen gestopt met mijn tweedehandswinkel die ik 22 jaar lang heb gehad. De concurrentie van dit soort zaken werd plots wel heel erg groot. Ze proberen de sfeer 'vintage' te verkopen maar zijn het al lang niet meer.

Bericht: 
Discussies over de rol van tweedehandswinkels zijn moeilijk doch relevant. Ik ga akkoord met het idee dat de ´thriftbeweging’ haar doel enigszins voorbij streeft door in te gaan op de toegenomen populariteit. De prijzen van think twice zijn inderdaad de lucht in geschoten. Desondanks zijn dit zeer nuttige winkels, want een grote groep consumenten (yuppies) is oprecht op zoek naar een duurzame manier van shoppen. In dat opzicht moet tweedehandsshoppen niet altijd om goedkope, afgedankte kledingstukken gaan. Ik denk ook niet dat we de think twice te snel als niet-duurzaam moeten bestempelen, want zelfs al komen ze helemaal uit de baltische staten, het blijven kleren die een nieuw leven krijgen. En het blijft een duurzamer alternatief voor fast fashion. Ik ontken echter niet dat we moeten waken over de prijzen van kringwinkels die als doel hebben een betaalbaar alternatief aan te bieden. Maar dan gaat het om bv de kringloopwinkel, leger des heils, oxfam, opnieuw&co … , en niet de think twice, die in de eerste plaats eerder de strijd tegen fast fashion aan ging dan tegen armoede. Maar voorlopig zie ik de prijzen van kringwinkels ook niet stijgen. En ik heb ook niet het gevoel dat de 17 jarigen de kringwinkel aan het leegkopen zijn, want veel van die 17 jarigen zijn toch zeer kieskeurig en volgen bovendien allemaal dezelfde trends. 90% van het aanbod in de kringwinkel is dus veilig voor de hongerige yuppies. Ik geloof dan ook niet dat de think twice de kringloopwinkel enzo aan het wegconcurreren is zoals men in het artikel suggereert. Als de think twice iets heeft gedaan, dan is het dat ze de deur hebben geopend voor een nieuwe generatie die bewuster wil shoppen. Kortom, wees kritisch over de prijzen van de think twice (alsook van andere winkels die heel hard kapitaliseren op tweedehandskleding, bv episode en riot), maar blijf vooral duurzaam en tweedehands shoppen!!

Bericht: 
Dat 'werk' wordt niet betaald en is geenszins een 'springplank'. Spullen sorteren is geen bijzondere gave waar de arbeidsmarkt zit op te wachten en waarin je kan doorgroeien, al helemaal niet als je het slechts met één hand kan dus twee keer trager en daarbij geen Nederlands, Engels noch Frans spreekt. Het gaat gewoon om rotklusjes die niemand wil doen, dus gedwongen en onbezoldigd uitbesteed aan ex-gedetineerden, personen met handicap/ziekte, migranten, etc.

Bericht: 
Dat 'werk' wordt niet betaald en is geenszins een 'springplank'. Spullen sorteren is geen bijzondere gave waar de arbeidsmarkt zit op te wachten en waarin je kan doorgroeien, al helemaal niet als je het slechts met één hand kan dus twee keer trager en daarbij geen Nederlands, Engels noch Frans spreekt. Het gaat gewoon om rotklusjes die niemand wil doen, dus gedwongen en onbezoldigd uitbesteed aan ex-gedetineerden, personen met handicap/ziekte, migranten, etc

Reactie toevoegen