Schampercondooms: kinderverwekker of kinderverweerder?

Enkele maanden geleden beweerde een schrijver in dit blad dat het pronkjuweel van de schampermerchandise − de schampercondoom −  zou lekken. Wij onderzochten of dit voorbehoedsmiddel al dan niet te vertrouwen is.

Eerst verzamelden we getuigenissen van (ex-)gebruikers van dit befaamd anticonceptiemiddel. Zo kwamen we uit bij een van de vrienden van een Schamperschrijver die de condooms maar liefst acht keer gebruik heeft. Hij vertelde ons het volgende: "In mijn beleving was er nooit iets mis mee of iets opmerkelijks aan. Er is er ooit eentje gescheurd toen ik hem opende maar dat kan met elke condoom gebeuren zou ik denken." Naast die lovende woorden gaf hij een 8/10. Finaal besluit: would recommend.

Vervolgens zijn we dagenlang in het Schamperfactchecklab gedoken om allerlei experimenten uit te voeren. We checkten het maximale volume en eventuele gaten door de condooms te vullen met water. We moeten namelijk met zekerheid kunnen zeggen dat de condooms ook geschikt zijn voor onze grotere vrienden. Hoewel er bij dit experiment één condoom ontplofte, vermoedelijk vanwege een te grote lading, werden er voor de rest geen verdere problemen opgemerkt. Tijdens de experimenten met kleinere volumes werden er echter geen problemen vastgesteld. Om de woorden van wijlen Belgisch premier Paul Vanden Boeynants aan te halen: "trop is te veel en te veel is trop."

Daarna ondergingen de condooms een stevigheidstest. Dit deden we door een condoom over een shampoofles te trekken om dan na te gaan of we de shampoofles nog konden openen. Onze methode was dus uiterst wetenschappelijk. De condoom brak zonder enige moeite, wat veel vragen opriep over de stevigheid van dit Schampervoorbehoedsmiddel. Hier moet aan toegevoegd worden dat een penis en een shampoofles taxonomisch helemaal niet verwant zijn.

Finaal besluit: would recommend

Goed, een wetenschappelijk onderzoek bestaat naast experimenten uiteraard ook uit bronnenonderzoek. Natuurlijk heeft Schamper geen condoomfabriek − al zou dat wel een leuk ideetje zijn −, maar we bestellen onze condooms bij de Maleisische condoomfabrikant Karex Berhard. Toen we die verder onderzochten, bleek dat het bedrijf ook condooms produceert voor andere bedrijven zoals Durex. Niet alleen Durex, maar ook de Verenigde Naties plaatsen geregeld bestellingen bij dit bedrijf. De VN doet dit om de verspreiding van hiv in derdewereldlanden tegen te gaan. Bovendien draagt de verpakking het kwaliteitslabel van de Europese Unie, CE. De Schampercondoom is dus goedgekeurd door niemand minder dan Ursula Von Der Leyen! Wat een eer.

We kunnen conlcuderen dat het pronkjuweel van de Schampermerch wel degelijk een veilig voorbehoedsmiddel is. De condoom te snel openen of het over een shampoofles trekken, kan wel problemen veroorzaken, maar dat geldt uiteraard voor alle condooms. Gebruik de Schampercondoom dus naar hartenlust, tenzij je penis even breed is als een shampoofles.