Prof Preferée: Kicki Ingridsdotter

Professor Kicki Ingridsdotter doceert Zweedse taalkunde aan de faculteit Letteren en Wijsbegeerte.

Kicki, u doceert Zweeds, maar u behaalde uw doctoraat in het Oudwelsh en Oudiers?

"Inderdaad, na het middelbaar ging ik een tijdje in Ierland wonen vooraleer het hoger onderwijs aan te vatten. In Zweden is het namelijk heel normaal om een sabbatjaar te nemen. Eenmaal in Ierland werd ik verliefd op het land, maar ook op de taal. Het feit dat de Keltische tongval zo anders is dan mijn moedertaal fascineert me enorm."

Als Zweedse staatsburger hebt u waarschijnlijk ook een mening over snus?

"Ik doe geen snus, ik rook. Bovendien vind ik snus erg vies. Ik laat iedereen vrij om te doen wat die wil, maar ik sta een beetje sceptisch ten opzichte van snus, aangezien die nicotine zo razendsnel in je bloedbaan terechtkomt."

U woont nu al een tijdje in Gent, wat vindt u van de stad?

"Fantastisch. Ik hou bovendien enorm van de Vlamingen en nog meer van mijn studenten. Ik omhels jullie onzekerheid. Jullie proberen steeds rekening te houden met een ander en laten niet zo rap het achterste van je tong zien. Maar weet je? Wat me ook opvalt is dat jullie geen fouten durven te maken."

Fouten moet je toch net ontwijken?

"Wel, ik ben ervan overtuigd dat fouten je steeds sterker maken. Als professor moedig ik het net aan om af en toe eens een pad te bewandelen dat mogelijks naar een fout antwoord leidt. Zo word je kritischer. Ik zie het bovendien als mijn plicht om die ingesteldheid mee te geven aan mijn studenten."