Ode aan LEGO Ninjago: Masters of Spinjitzu

Elk tijdperk kent zijn magnum opus: 'Hamlet' van Shakespeare, 'De Republiek' van Plato en 'Ninjago: Masters of Spinjitzu' van LEGO. Waarom blijft die kinderserie dertien jaar na haar uitzending nog zo geliefd?

LEGO heeft al decennialang een vaste plek in de hall of fame van het speelgoed. Het bedrijf brengt naast de befaamde bouwsets ook nog tv-series en games uit. Van al die media, die onder andere bestaat uit een serie over magisch gemuteerde dieren, is 'Ninjago: Masters of Spinjitzu' de bekendste. Nu, je zou kunnen denken dat de serie niets meer is dan een reclamespotje om meer speelgoed te verkopen, maar de serie is zoveel meer dan gewoon een poging om aandeelhouders tevreden te houden.

Hoe ga je om met de duistere geschiedenis van je ouders? Wat als je ontdekt dat heel je leven een leugen is? Hoe verwerk je een tragisch ongeluk dat je leven fundamenteel veranderd heeft? Het hadden evengoed vragen uit Griekse tragedies kunnen zijn, maar het zijn thema's die aan bod komen in de 'simpele' kinderserie.

Die diepgaande vragen worden beantwoord door een breed scala aan personages, gaande van heersers van de onderwereld tot plaatselijke ijdele karatemeesters. Je hebt natuurlijk de terugkerende typetjes, zoals het heethoofd, de slimme, de sportieve… Toch slaagt de serie er in om elk personage een duidelijke identiteit en een moment in de spotlight te geven. In het prille begin was Nya bijvoorbeeld gewoon de zus van Kai, een van de vele hoofdpersonages, maar doorheen de serie krijgt ze meer en meer vorm als misschien wel de meest competente ninja. Voor een kinderserie uit 2011 die voornamelijk gericht is op jongens, is dat toch noemenswaardig.

Het hadden evengoed vragen uit Griekse tragedies kunnen zijn

Ten slotte heeft de serie haar jonge kijkers aangezet om creatief te zijn. Elke keer als ik met vrienden praat over de serie, komen er honderden verhalen naar boven over (mislukte) pogingen tot 'Spinjitzu' of hun eigen verhalen met hun 'LEGO Ninjago' sets. Verhalen die ze stuk voor stuk nog steeds koesteren.

Er is ondertussen al een nieuwe serie van 'LEGO Ninjago' gericht op de nieuwe generatie. Soms kom ik TikToks en andere maaksels van die reboot tegen die nieuwe 'Ninjago'-fans gemaakt hebben. Hoewel ik ze niet altijd snap, en er misschien zelfs eerder om moet lachen, herken ik wel dezelfde creativiteit en passie die 'LEGO Ninjago' in mijn kindertijd heeft ontwaakt.

Voor sommigen zal 'LEGO Ninjago' misschien altijd een cash grab zijn van LEGO, maar voor mij, en hopelijke ook de nieuwere generaties, zal het altijd een deeltje nostalgie zijn.

'Ninjago: Masters of Spinjitzu' staat volledig op Netflix.