UGent verkend: Aula Academica

Tien minuten van de studentenbuurt bevindt zich de 'eerste faculteit', de thuis van de toekomstige juristen en criminologen. De ingang aan de Universiteitsstraat is wat magertjes, maar de andere zijde, langs de Volderstraat, biedt een schat.

Hoe kwam het gebouw tot stand?

Op 23 september 1816 was iedereen in Gent blij met Willem I's keuze om hier een van de drie nieuwe universiteiten te stichten voor de Zuidelijke Nederlanden. Volgens de wet moest de stad enkel zorgen voor de universiteitsgebouwen, maar het stadsbestuur besloot om meer te doen dan alleen klaslokalen en een bibliotheek. Ze wilden iets groots: een prachtig 'Paleis van de universiteit'. Dat gebouw zou niet alleen gebruikt worden voor lessen en het bewaren van boeken, maar ook om de status van de nieuwe universiteit én van de stad zelf te laten zien.

De bouw duurde van 1819 tot 1826, kort na de oprichting van de universiteit. Naast dienstdoen als tempel voor de geleerdheid vonden in de Aula Academica ook heel wat  activiteiten plaats die niet altijd iets met de universiteit te maken hadden, zoals tentoonstellingen en exposities.

Een stukje Rome in onze eigen stadsarchitectuur

Voor de, destijds jonge, architect Lodewijk Roelandt was de Aula Academica de start van een grootse carrière. Hij gaf het gebouw een neoclassicistische stijl, geïnspireerd door het Pantheon in Rome. Je ziet de gelijkenis bijvoorbeeld aan de façade die je hoogstwaarschijnlijk herkent van het UGentlogo. Naast de enorme deur en imposante zuilen is de centrale koepel die boven het midden van het gebouw uitsteekt een opvallend kenmerk. Het interieur van de Aula Academica is net zo indrukwekkend als de buitenkant. De grote aula zelf heeft een theateropstelling met oplopende zitplaatsen.

Een neoclassicistische stijl, geïnspireerd door het Pantheon in Rome

Geen doorsnee aula

De zuilen van het gebouw waren laatst nog het canvas voor de kunstinstallatie 'Conos' van de Spaanse artiest SpY. Lichtgevende kegels die de zuilen omvatten, geven het gebouw een warme gloed. Het werk is een exclusief voorproefje van het lichtfestival begin volgend jaar, maar zal tijdens het festival zelf niet te zien zijn.

Hoewel de Aula Academica helaas niet wordt benut voor lessen, speelt ze een essentiële rol als locatie voor officiële ceremonies zoals diploma-uitreikingen en promotieplechtigheden, om de successen in de academische wereld te vieren. Daarnaast is er ruimte voor lezingen, conferenties en culturele evenementen.