Monsterwinsten voor uitgeverij UGent na nieuwe 'Steak met Stijn'

Het proefproject van de nieuwe uitgeverij van de Universiteit Gent blijkt een schot in de roos: gedurfde thema’s uitgewerkt door professoren die anders nederig in hun vakgebied vertoeven. Een kort overzicht uit het recentste aanbod van bestsellers.

'Steak met Stijn': het proefstuk van de professor arbeidseconomie genereerde een ongeziene vloedgolf aan gourmands, hobbykoks en recensenten van de Gault&Millau. Het mag niet verbazen dat UGent kort daarna de uitgeverij van die foodie-bijbel, uitgeverij Ertsberg, overnam met de subsidies die tot nu toe naar de Green Office gingen. Geen slechte investering, aangezien nog enkele proffen ook een gat in de markt gevonden hebben.

De eerste opvolger van die Vlaamse 'Ilias' kwam van gastprofessor Stinu Abardu, professor in de Japanse taalkunde en verre familie van de heer Baert. In zijn bestseller 'Kom, eten!' beschrijft hij zijn favoriete afleveringen, deelnemers en voice-overgrappen van de tv-reeks die hem sinds zijn aankomst in België niet meer loslaat. Zijn hoogtepunten zijn, in zijn eigen woorden, "ongetwijfeld de humoristische passade van Lesley-Ann Poppe en de komische noten van Peter Van Asbroeck." Door de kenners wordt dit boek omschreven als "even enigmatisch als het programma zelf", en "de Ulysses van de tv-boeken." Geïnteresseerden moeten zich haasten, want het grootste deel van de huidige druk is al gereserveerd door de Dienst Maaltijdvoorzieningen.

Kort hierna kwam de Nederlandse gastprofessor Stine Sikje op het toneel. Zij zette met plezier haar carrière als neurochirurg enkele maanden opzij om te focussen op haar echte passie: de Smurfen. Sinds haar bezoek aan het recent ontworpen Smurfengebied in Plopsaland kan ze maar niet genoeg krijgen van de strips, films, figuurtjes en blauw gekleurde ijsjes. Dit culmineerde in een eigen strip in samenwerking met de UGent: 'De Smurfen op de universiteit'. Zelf zegt ze dat het succes haar niet naar het hoofd is gestegen, maar meerdere studenten gingen bij de ombudsdienst klagen dat ze haar moesten aanspreken met 'professor doctor Smurfin' en grote witte mutsen moesten dragen tijdens operaties.

Volgens een insider is een leerstoel SteakfeStijn niet uitgesloten

Ten slotte kan Augustijn Baerdemaekers III niet ontbreken in het lijstje. De achterkleinzoon van de beroemde econoom Augustinus Baerdemakers, beschreef de geschiedenis van zijn favoriete moment van de week, pistolets eten op zondag, in zijn populair wetenschappelijk werk 'Pisto-lait'. Zo ontdekte hij in Romeinse werken dat ze al bezig waren met het besmeren van cirkelvormige broden, en dat de Germanen die gewoonte overnamen en introduceerden in onze gebieden. Hij beschrijft ook het favoriete beleg van enkele bekende historische figuren: zo was Ambiorix vooral fan van een goede schel hesp, en zou koning Boudewijn na zijn kennismaking met de Spaanse Fabiola verzot zijn geweest op een pistolet met chorizo.

De drie auteurs, die naar eigen zeggen liever onthouden willen worden voor hun baanbrekend onderzoek dan hun literaire parels, stelden hun boeken onlangs voor bij 'De Tafel van Gert' en op Boektopia. Wat de universiteit gaat doen met de winst is nog onduidelijk. Volgens een insider is een leerstoel SteakfeStijn niet uitgesloten: "Die man verdient ook eens een minuutje in de spotlight, nietwaar?" Op de vraag of een deel van het geld gebruikt zal worden voor de herwaardering van de Green Office kwam er spijtig genoeg geen antwoord.