De Plantentuin: een Gents paradijs

De Plantentuin van UGent wordt beschreven als een parel midden in de stad. De verzameling aan planten is goed voor meer dan 10.000 soorten uit de hele wereld, is gratis te bezoeken en dat op slechts een steenworp van het Citadelpark.

HB

De Plantentuin bevindt zich vlak naast Campus Ledeganck en is samen met zijn serres iedere dag open van tien tot half vijf, zelfs op feestdagen. Hij bestaat uit een uitgebreide buitentuin met vijver en 4000 m² aan serres. Hiervan zijn er vier toegankelijk voor het publiek.

De eerste serre is de Victoriaserre. Deze wordt gekenmerkt door haar binnenvijver met prachtige waterlelies en grote leliebladen. Daarna kom je terecht in de subtropische serre, waarvan vooral de variëteit aan kleurrijke bloemen bijblijft. Vlak daarnaast bevindt zich de tropische serre, waar tot voor kort de fameuze penisplant in bloei stond. Het eerste dat er opvalt, is de verzengende hitte die draaglijk gemaakt wordt door de hoge humiditeit. Wanneer je vervolgens, na het bezichtigen van enkele bedreigde aronskelken, de trap naar beneden neemt, waan je je even echt in de tropen.

Daar vlak naast bevindt zich de tropische serre waar tot voor kort de fameuze penisplant in bloei stond

Wanneer je naar de volgende serre wil, dien je je even terug naar buiten te begeven langs de moeraszone. Daar staan vleesetende bekerplanten die blijkbaar zonder serre kunnen overleven. Daarna pas kom je terecht in de succulentenserre, wat eigenlijk gewoon een moeilijk woord is voor een serre met cactussen en vetplanten. Sommige planten lijken er haast buitenaards en meer dan enkele cactussen zijn er groter dan twee meter.

Vervolgens kan je nog de vele plantencollecties bezoeken in de buitentuin. Zo is er nog een arboretum voor echte boomknuffelaars, met bomen uit Amerika, Azië en Europa. Ook is er een rotstuin die wat lijkt op een kleine berg, met bovenop een bankje. Gesproken over bankjes, zowat de hele buitentuin is er mee bezaaid en in de lente lijken er studenten aan te groeien, alsook in de grasvelden rondom de vijver. Zoals de hortulana (iemand die belast is met het technische beheer van een botanische tuin) van de Plantentuin aangeeft, is het niet enkel een ontmoetingsplek voor wetenschappers, maar ook voor studenten en andere bezoekers.

In het kort is de Plantentuin een echte aanrader, ook voor niet-biologen. Gratis kuieren in een serre of gewoon wat ontspannen in het groenste plekje van Gent: daar kan geen enkele student nee tegen zeggen. Voor wie zijn honger niet gestild krijgt met de Plantentuin, is er vlak naast ook nog het Gents Universitair Museum (GUM), dat eveneens gratis te bezoeken is voor studenten van UGent.