De kleren maken de student

Word je productiever van studeren in pak?

Je kleerkast: het walhalla voor sommigen, tijdverspilling volgens anderen. De kledingkeuzes die we maken typeren ons als persoon, maar hebben ze ook een invloed op ons studie- en werkgedrag? Enkele (pseudo-)wetenschappers menen alvast van wel.

De twee auteurs van dit artikel hebben de afgelopen weken hun best gedaan om in uiteenlopende kledij te studeren en lessen te volgen. Bjarni deed dat onder andere in kostuum en dat had toch een effect: "Wanneer ik een kostuum aanheb, voel ik me veel serieuzer en gemotiveerder om te starten aan mijn werk. Ik kruip als het ware in de rol van de hardwerkende student. Of dat probeer ik toch, want ik ben geen geboren acteur. Het werkt best vlot en ik voel me redelijk gefocust, al is een pak niet meteen de meest comfortabele en gebruiksvriendelijke outfit, wat eigenlijk ook een beetje afleidt."

Na het kostuum, was het de beurt aan Bjarni's trainingspak om verder bewijs te leveren voor onze theorie. Zou het zo ook lukken om goed te studeren? "In het begin dacht ik: 'Ja, ik zit hier wel op mijn gemak.' Maar na een tijdje zat ik iets te veel op mijn gemak, en was het verleidelijk om onderuit te zakken. In tegenstelling tot wanneer je een kostuum draagt, is het veel lastiger om een rechte houding aan te nemen. Die rechte houding helpt me om me beter te concentreren en zo de leerstof beter te verwerken, dus het trainingspak was, zelfs op een zondagmorgen, niet ideaal."

Lotte had geen pak, maar om het contrast tussen de deftige en minder deftige kledij groter te maken, besloot ze om met pyjama aan in bed te studeren. Daarnaast deed ze kleren aan waarin ze zich goed voelt en waarin ze naar een mondeling examen zou durven gaan. "Helaas heb ik gemerkt dat het geen wondermiddel is. Hoewel ik me in het begin serieuzer voel met mooie kleren aan, valt er ook wel iets te zeggen voor het wegvallen van de druk als je met pyjama in bed studeert. Ik moet Bjarni echter gelijk geven in zijn analyse dat dit soms té rustgevend is, en zou het dus enkel aanraden op zeldzame momenten, wanneer de gedachte aan goed moeten presteren en de angst om aan je bureau voor je uit te staren je verlammen. Dan kan het goed zijn om in je pyjama toch al een beetje werk te verzetten, en dan met een beter gevoel naar je bureau en mooie kledij over te gaan. Impostor syndrome verholpen, want je hebt zelfs al gewerkt voor je uit bed kwam, dan moet je wel echt een professional zijn."

Ik kruip als het ware in de rol van de hardwerkende student.

Eén aspect van kledij waren we bij het begin van ons experiment vergeten: je kan het kopen. Lotte ging in het weekend toevallig shoppen, en hoewel ze nog niet veel tijd gehad heeft om haar nieuwe kledij te dragen, is het effect wel al duidelijk merkbaar. "Ik voel me eigenlijk al zelfzeker bij de gedachte om deze kleren aan te doen. Ik kijk er enorm naar uit om met een nieuwe trui en broek de les binnen te wandelen. Zelfs als andere mensen het niet opmerken, voelen nieuwe kleren toch eventjes extra mooi en speciaal." Maar laat dit ook zeker geen oproep zijn om elke week nieuwe kleren te kopen. Als je je kleren niet in een tweedehandswinkel koopt, is het ecologisch (en economisch) onverantwoord om al je zelfvertrouwen uit nieuwe kledij te halen.

Kledij is gelukkig niet het enige wat je studie- en werkhouding bepaald. Naast voldoende beweging, slaap en gezond eten is het ook belangrijk dat de zon af en toe schijnt, en daar heb je helaas geen invloed op. Wat je wel kan doen, is jezelf goed verzorgen. Zorg dus dat je er ook naast je kledij presentabel uitziet, om je goed en productief te voelen. Dat is iets wat Lotte kan beamen: "Een tegenslag op een dag waarop mijn haar al net iets te lang niet gewassen is, komt gegarandeerd dubbel zo hard aan als wanneer ik mijn haar na het douchen mooi in model gelegd heb."

Maar laat dit ook zeker geen oproep zijn om elke week nieuwe kleren te kopen.

Kledij kan dus wel degelijk een effect hebben op hoe je je voelt, en dus hoe productief je zal zijn. In formele kledij zal je je meer gemotiveerd voelen, maar die comfy kledij zorgt dan weer voor een meer ontspannen gemoedstoestand. We raden dus aan om steeds bewust te kiezen in welke kledij je wilt studeren. Kies voor een pyjama of jogging wanneer het leven al serieus en stresserend genoeg is zonder fancy kledij, maar als je een hele tijd wil doorwerken zonder het risico te lopen om in slaap te vallen, is iets deftigere kledij beter. Of je gaat meteen voor het beste van twee werelden: deftige kledij, die toch gemakkelijk zit. Je bent dan zowel gemotiveerd als relatief ontspannen! Twee vliegen in één klap! Verder moeten we ook rekening houden met andere factoren, zoals of je net gedoucht hebt, juist gegeten hebt, een beetje moe bent … Er is met andere woorden nog heel veel ruimte voor nieuw, genuanceerd onderzoek!