Kotkost: wat eten de studenten?

Het eeuwenoude avondetendilemma: geef je geld aan een voedzame maaltijd of klets je cornflakes in een kom om 's avonds te kunnen uitgaan? De innerlijke strijd is ons allen welbekend. Een uitgebreide analyse van de eetgewoontes van de student.

Een eerste blik op onze enquête maakt duidelijk dat tijd en moeilijkheidsgraad de twee meest doorslaggevende factoren zijn in het kiesproces van de perfecte avondmaaltijd. Ook aan de portefeuille wordt gedacht ... en het moet natuurlijk ook gewoon lekker en eetbaar zijn.

Pasta vanavond?

De gele Italiaanse delicatesse is de overduidelijke winnaar in de receptenboekjes die jullie gegarandeerd allemaal op kot hebben staan. Een kleine helft van de studenten (46 %) verkiest als maaltijd pasta of spaghetti. Een pot water op het vuur zetten, wachten tot het water kookt terwijl je TikTok-video's kijkt omdat het zo traag gaat, en vervolgens de pasta nonchalant in de pot zwieren: het lukt de gemiddelde kotstudent dus behoorlijk goed. En het valt in de smaak. Pasta pesto triomfeert vol trots op de eerste plaats met daarop volgend de klassieke spaghetti bolognese. Ook de carbonara doet het niet slecht en staat bij enkelen op het vaste weekmenu. Sommige studenten halen af en toe zelfs de chef-kok in zichzelf naar boven en snijden zelf hun verse groentjes om bij de pastasaus te doen!

De gezonde studenten

Niet iedereen verkiest een pizza in de oven, een goed pak friet of een kant-en-klare lasagne. Zo is er een kleine groep studenten die niet meestrijdt voor de titel 'om ter ongezondst met zo min mogelijk ingrediënten' en er wél op let dat ze groentjes eten. Gimbap, aubergine parmigiana of een groentesoepje staat bij enkele studenten op hun nummer één go to kotvoedsel. Enkele uitzonderingen eten dus niet de hele week bucht en krijgen wel degelijk hun dagelijkse portie vitaminen binnen.

Zorgwekkende resultaten

Een aantal kotbewoners kiest ervoor om als avondeten een hele zak chips naar binnen te schuiven. "Makkelijk, snel, goedkoop én lekker. Meer moet dat toch niet zijn?" Toegegeven, dat zijn inderdaad de vier belangrijkste eigenschappen van kotvoedsel. Toch is het niet aan te raden dit dagelijks te doen. Als je heel lui bent, is het een goed idee om eens aan te kloppen bij een goede vriend of vriendin en samen te koken. Dat is gezelliger en zorgt ervoor dat je toch iets meer voedingsstoffen binnenkrijgt dan wat je uit een zak chips haalt.

Naast deze kleine groep ongezonde kotstudenten, geven sommigen zelfs aan dat ze af en toe helemaal niets eten. 'Besparen' noemen ze het. Deze strijders geven liever geld uit in de Overpoort dan aan een maaltijd. Een gevaarlijke soort, die je liever niet per ongeluk een stoot geeft op de dansvloer. Hopelijk eten beide groepen in het weekend een extra groot bord met groentjes leeg.

Typisch Vlaams

Vlamingen lijken te overleven op aardappelen in alle vormen en maten. Van frieten tot puree tot gewoon gekookt en absoluut smaakloos. Zo vindt ook de persoon die zegt dat die het liefst puree met eieren eet. Waarom? Het is "goedkoop, lekker en glijdt door de keel", aldus de student in kwestie.

"Goedkoop, lekker en glijdt door de keel"

Maar aardappelen zijn niet het enige voedingsmiddel dat ons Vlamingen typeert. Wij eten overdreven veel brood. En voor een aantal jongvolwassenen is het blijkbaar nooit genoeg. Er zijn er een aantal die ook 's avonds een boterham met hesp en boter eten. Vrij droog en saai, hoewel er ook studenten zijn die al wat meer richting de haute cuisine gaan en croque-monsieurs maken.

Simpele favorieten

Enkele respondenten geven toe dat ze koken haten, en er dus het liefst geen tijd aan besteden. Voor hen zijn Aïki Noodles de enige optie om toch een maaltijd te hebben. Na gemiddeld vier minuten koken is het gerecht om van te smullen al klaar. Het is dus nog makkelijk en sneller dan pasta klaarmaken en net daarom zijn zij er fan van. Deze Aïki Noodlesfans hebben een hele voorraad potjes staan met verschillende smaken. Het is voor hen dan ook de enige manier om een week op kot te overleven.

Ook kant-en-klare gerechten helpen velen uit een hongersnood. Dit is het soort dat op het kantelpunt zit om naar de groep van 'zorgwekkende resultaten' te verschuiven. Soms hebben ze van die dagen dat zelfs naar de microgolfoven stappen te veel is. Hou de moed erin! Simpel is nog altijd beter dan niets.

Toekomstige koks?

Als er toekomstige koks tussen onze studenten zitten, houden ze zich toch goed verscholen, want uit deze antwoorden valt af te leiden dat er niet echt veel verfijnde gerechten worden bereid. Geen tijd, te moeilijk en een budget waarvan je wilt dat het enkel naar pintjes en feestjes gaat. We snappen het, ook wij zijn schuldig. Wijn is nu eenmaal lekkerder dan druiven.