Gelekte documenten bewijzen: UHasselt bestaat niet

Via interne documenten die Schamper kon inkijken, werd bewezen wat al jaren werd vermoed: Universiteit Hasselt bestaat niet en heeft nooit bestaan. Een complot van de hoogste orde wordt aan het licht gebracht.

De Vlaamse universiteiten en Vlaamse Regering zitten in nauwe schoentjes. Uit interne documenten die Schamper kon bemachtigen, blijkt namelijk dat ze al meer dan vijf decennia lang samenzweren om de Vlaamse belastingbetaler op frauduleuze wijze een rad voor de ogen te draaien. Ondanks het feit dat UHasselt op papier ieder jaar miljoenen euro's subsidies ontvangt, blijkt nu dus dat die universiteit gewoonweg niet bestaat.

Uit de boekhouding van de Vlaamse overheid kunnen we concluderen dat een deel van dat budget om Limburgers toch ietwat een toekomst te geven in werkelijkheid gebruikt wordt om de steeds dieper wordende putten van de Oosterweelverbinding te dichten. Dit gaat zowel over de financiële putten die het wanbeleid rond Oosterweel veroorzaakt heeft, als over de letterlijke putten die ontstaan door de graafwerken. Vlaanderen lijkt er niets beter op gevonden te hebben dan deze putten gewoon op te vullen met fysiek belastinggeld.

Men zou verwachten dat de andere Vlaamse universiteiten dit complot snel door zouden hebben, aangezien zij vaak in contact staan met hun collega's uit het oosten. Ook zij blijken echter deel uit te maken van dit snode systeem. De overgebleven middelen worden namelijk netjes verdeeld over de andere vier Vlaamse universiteiten, die dit op hun beurt dan weer voor allerlei nefaste materies aanwenden.

KU Leuven gebruikt haar deel van de buit om steeds extravagantere koloniale projecten op te zetten

UAntwerpen zet het geld in om de Universiteitsclub in het Hof van Liere, waar hoogleraars komen om zich beter te voelen dan het gepeupel, te voorzien van een all-you-can-snort-buffet aan cocaïne. KU Leuven gebruikt haar deel van de buit dan weer om steeds extravagantere koloniale projecten op te zetten in andere (studenten)steden en zwijggeld te betalen aan slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag. UGent besteedt haar som volledig aan behanglijm om Gent aan het begin van elk semester vol te kunnen plakken met posters met steeds betekenislozere slogans. Bij VUB gaat het gros van het geld naar huur en winkelkosten. Het leven in Brussel is nu eenmaal duur.

Voor velen komt de vaststelling dat UHasselt niet bestaat allerminst als een verrassing. Een onderwijsinstelling met minder dan 7.000 studenten heeft dan ook meer weg van een middelbare school met allures dan een prestigieuze universiteit. Studenten die jarenlang overtuigd waren dat ze aan UHasselt studeerden, bleken eigenlijk elke les geblinddoekt naar campus Sterre in Gent gevoerd te worden. Door het bossige gebied dat de campus omringt, was het verschil met Limburg moeilijk zichtbaar.

Rector Rik Van de Walle is niet te spreken over de zaak. "Wat een onverantwoord gedrag. Zomaar geheime documenten lekken, zonder dat eerst met ons communicatieteam te bespreken?" Dat de documenten echt zijn, en hij de wereld dus jarenlang voorgelogen heeft, ontkent de rector niet. "Ja, dat klopt, hoor. Maar we moeten de aandacht leggen op het echte probleem. Dergelijke informatie lekken creëert paniek. Dat is de echte kern van de zaak."