Elke dag pizza en klei: beroemdheden en hun eetgewoontes

Dat beroemdheden er nogal vreemde eetgewoonten op na houden, is geen geheim. Het is dus tijd om enkele van deze krankzinnige diëten eens op de rooster te leggen.

Voel jij je soms schuldig over je ongezonde eetgewoonten? Dan voel je je ongetwijfeld beter als je hoort welk dieet de 25-jarige rapper Lil Yachty volgt. Toen Yachty tijdens een interview met BAZAAR de vraag kreeg wat hij zoal eet in een dag, somde hij zijn favoriete chips, snackrepen, frisdranken en snoepjes op. Dat de rapper gepassioneerd is over zijn snacks wordt nog duidelijker wanneer hij vertelt dat hij op zijn tournee eens meer dan een uur tankstations afreed, op zoek naar zijn favoriete ontbijtreep. In een ander interview komen we te weten dat de rapper de laatste 18 jaar – hij is nu 25 – elke dag pizza at. Als duidelijke kenner bracht hij dan ook zijn eigen merk diepvriespizza's uit. Wanneer de interviewer doorheeft dat Yachty zijn dieet lijkt op te stellen als een twaalfjarig kind dat inkopen mag doen voor zijn verjaardagsfeestje, vraagt ze of de rapper ooit wel eens groenten of fruit eet. "No I never ate 'em", vertelt hij de verbaasde vrouw. Wanneer ze vraagt wat de rapper zou doen als een dokter het hem zou verplichten, antwoordt hij: "Stop it, you're crazy."

Shailene Woodley

Een ander kenmerk van dieetcultuur zijn de zogenaamde cleanse-methoden. Denk hierbij aan allerlei middelen als sapjes of supplementen die de slechte stoffen uit je lichaam zouden reinigen. Actrice Shailene Woodley, bekend van de 'Divergent'-films en 'The fault in our stars', gaat een stapje verder met die cleansing. De ster consumeert namelijk dagelijks een theelepel klei. Ze beweert dat de klei zich bindt met allerlei zware metalen en gifstoffen die zich in haar lichaam bevinden en zo uit haar lichaam gereinigd zouden worden. Ze gaat niet verder in op welke stoffen het zou gaan of waarom ze denkt dat onze lever dit proces niet natuurlijk uitvoert (spoiler: die doet dat wel). Op de vraag wat het verschil is tussen de 'gezonde klei' en doorsnee aarde, had de actrice geen pasklaar antwoord. Wat deze dieettip enkel beter maakt, is dat Shailene in een ander interview vertelt dat ze de tip gekregen heeft van een taxichauffeur van Afrikaanse afkomst. Hoewel het bewonderenswaardig is om nieuwsgierig te zijn naar voeding en gewoontes uit andere culturen, is het logischer je dieettips bij een diëtist te halen dan bij een taxichauffeur.

Het is logischer je dieettips bij een diëtist te halen dan bij een taxichauffeur.

Katy Perry

De alom bekende Katy Perry volgt een iets minder bekend dieet, namelijk het mushroom diet. Als Katy een paar kilo's kwijt wil, zal ze in een maaltijd van de dag rauwe champignons verwerken, en dit twee weken lang. Een dieet voor de champignonliefhebber, lijkt het. De champignon is een caloriearme groente met een enorme hoeveelheid proteïnen en vezels, die je een voldaan gevoel geven waardoor je niet snel naar een snack grijpt. Ook bevat een champignon selenium, dat de rode bloedlichamen beschermt, en tevens zink, vitamine D en ijzer. Laatstgenoemden zijn ook zeer goed voor de nagels, huid en het haar. Alleen maar voordelen, zo lijkt het. Al zijn gebakken champignons wellicht iets smakelijker dan rauwe. Er zijn zeer veel gerechten te vinden met champignons, zoals biefstuk met gebakken champignons of champignonrisotto. Het wordt pas echt gezond wanneer de champignons gebruikt worden als vervangmiddel, bijvoorbeeld portobello's in plaats van een hamburgerbroodje. Dit is in het begin allemaal zeer goed te doen, maar het begint na een tijdje toch wel tegen te steken, al die champignons! Ook is het idee om ongezonde dingen te vervangen door een groente eigenlijk belangrijker dan de champignons zelf.

Mariah Carey

Mariah Carey volgt een nog iets vreemder dieet: the purple diet. De naam verklapt al veel: je mag enkel paarse dingen eten. Paarse voedingsmiddelen bevatten anthocyanen, die naar verluidt een antioxidantachtige werking zouden hebben en cellulaire beschadiging zouden voorkomen en herstellen. Ze zouden ook de kans op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten verkleinen. Klinkt allemaal veelbelovend, en Mariah zweert bij dit dieet, dus wat kan er mislopen? Het is moeilijk om gevarieerd te eten als je dit dieet volgt, want paarse groenten komen immers niet zo vaak voor. Een paar groenten die je kan gebruiken, zijn: aubergine, ube (paarse zoete aardappel), rode kool, rode eikenbladsla, rode ajuin, rode druiven, blauwe bessen en yoghurt met bessensmaak. Aangezien dit lijstje snel uitgeput is, volgt Mariah slechts drie dagen per week dit dieet.  Het mag dan wel leuk zijn voor de aesthetics, dit dieet word je snel moe.