Wetenschapskort

Protest: een middel om eisen te stellen en je stem te laten horen. Maar wat wisten we nog niet over dit fenomeen dat al eeuwenlang bestaat?

De cruciale rol van jongeren

Protest is een vorm van meningsuiting die al eeuwen bestaat, maar het valt de laatste decennia op dat meer en meer jongeren op straat komen. Toch hadden jongeren in het verleden ook al een leidersrol in vele protesten en gaven ze mee de aanzet tot sociale verandering in de maatschappij. Een goed voorbeeld hiervan is de burgerrechtenbeweging in Amerika die werd geleid door de Student Nonviolent Coordination Committee (SNCC). Zij gaven opleidingen aan de voetsoldaten die gericht waren op vreedzaamheid. Ze zagen protest als een goede soort onrust die kan provoceren en tot verandering leiden. Er waren ook achter de schermen tal van jongeren die het gesegregeerd schoolsysteem mee hielpen omverwerpen. Ook tijdens de vele Vietnamprotesten in de jaren 60 en 70 was de impact van jongeren niet te onderschatten.

I have a dream!

Dat de beste ideeën spontaan zijn, wordt bevestigd door één van de bekendste speeches ooit. 'I have a dream' van Martin Luther King gaf mee de aanzet tot verzet en 'The Civil Rights Act'. De avond voor de toespraak kwamen King en zijn adviseurs samen om de tekst te schrijven. 'The dream' had hij al gebruikt, als een rode draad doorheen zijn toespraken. Daarom werd hij ook geadviseerd om dit niet nog eens te doen. Bij het voorlezen van zijn speech de volgende dag, merkte hij dat zijn nieuwe speech geen impact had op de toeschouwers. Dit veranderde wanneer Mahalia Jackson, een goeie vriendin van King, instinctief uitriep: "Tell 'em about the dream, Martin!" Hij vertelde over zijn droom, een wereld van gelijkheid en zonder racisme. Deze woorden waren geïmproviseerd en waren zonder Mahalia nooit uitgesproken.

Muziek voor en door protest

Vandaag zien we dat actuele problematieken verwerkt worden in muziek, maar het tijdperk van de protestzangers situeert zich eigenlijk in de jaren 60 en 70 – de tijd van de hippies en de protestgeneratie, met als bekenste slogan 'Make love not war', eerst tegen de Vietnamoorlog en later uiteindelijk als universeel ideaal. Eén van de eerste en bekendste protestzangers uit deze tijd is Bob Dylan. Met zijn nummers veroverde hij niet enkel de harten van velen, maar bracht hij op zijn unieke manier statements over de conflicten van toen, zo ook bij hét protest waar de speech van Martin Luther King plaatsvond. De kracht van zangers om mensen te overtuigen is zeer sterk en de mogelijkheid om mensen te bereiken nog sterker. Ook in Nederland en Vlaanderen hebben we protestzangers gekend, denk maar aan Boudewijn de Groot met 'Welterusten, meneer de president'.