Het UGent-platform waar je een röntgenmachine kan kopen

Het deelplatform van UGent is dé plek om tweedehandsspullen op de kop te tikken. Van handboeken en labojassen tot kleine microgolfovens en röntgenmachines: op de online tweedehandszaak van UGent vind je het allemaal.

Helena Van Tichelen studeert bio-ingenieurswetenschappen en is verantwoordelijk voor het beleidsdomein 'duurzaamheid' bij de Gentse Studentenraad. Dit academiejaar wil ze het deelplatform van UGent onder de aandacht brengen. In dit interview biedt ze tekst en uitleg.

Wat is het deelplatform precies?

"Het deelplatform is eigenlijk de tweedehands.be van UGent. Studenten en medewerkers van de universiteit kunnen op de website tweedehandsspullen kopen en verkopen. Het gaat van studieboeken, labojassen, labosets en mini-ovens tot röntgenmachines en fixatieriemen. Je vindt de meest uiteenlopende zaken op het deelplatform."

"De website is opgericht door de Green Office en bestaat al een tijdje. Helaas is het platform weinig bekend onder studenten. Daarom probeer ik dit semester samen met de Green Office de website meer te promoten. Hoe meer mensen de website namelijk gebruiken, des te aantrekkelijker zij wordt. Nu het studentenleven steeds duurder wordt, biedt het deelplatform een mooie kans om enkele tientallen euro's te besparen of te verdienen."

Waarvoor is het deelplatform geschikt?

"Het platform wordt vaak gebruikt om handboeken te verkopen, vooral in het begin van het semester is de website populair. De studierichtingen economie, rechten en letteren zijn zeer actief. Handboeken van andere richtingen zijn minder vertegenwoordigd. Toch vind je voor elke richting wel enkele studieboeken."

"Het deelplatform is eigenlijk de tweedehands.be van UGent"

"Persoonlijk vind ik het platform geschikt voor optionele boeken. Dat zijn handboeken die niet verplicht zijn, maar die bijkomende informatie bevatten. Die handboeken zijn vaak nuttig, maar ook erg duur en worden weinig actief gebruikt. Met het deelplatform kan je deze boeken aan een goede prijs kopen en opnieuw verkopen. Het platform is daarnaast ook ideaal voor Erasmusstudenten die kotspullen willen kopen en verkopen. Zo moeten deze studenten niet alles meesleuren van thuis of nieuwe spullen kopen die ze slechts een semester gebruiken."

Wat zijn de voordelen van het platform?

"In de eerste plaats is het platform goed beveiligd. Omdat de website achter CAS-login zit (hetzelfde loginsysteem voor bv. Ufora, red.), is het enkel toegankelijk voor mensen van UGent. Hierdoor is de website veiliger dan reguliere tweedehandswebsites; op het deelplatform zal je minder scammers tegenkomen. Ten tweede zijn transacties gratis op het deelplatform. Andere tweedehandsboekensites zoals Boekenbazaar vragen een vergoeding voor elke transactie."

"Ten derde is het deelplatform overzichtelijker dan de huidige Facebookgroepen. Zo kan je gerichter zoeken met behulp van de zoekmachine. De website is ook faculteitsbreed. Dit is interessant, want vaak hebben verschillende richtingen hetzelfde handboek. Bovendien zijn de Facebookgroepen vaak minder toegankelijk voor Erasmusstudenten en eerstejaarsstudenten. Die laatste categorie heeft vaak zelfs geen Facebookaccount meer. Ten slotte zijn tweedehandsboeken beter voor jouw portemonnee en de planeet."