UGent Racing: "We gaan zeker nog zelf racen"

UGent Racing is een studentenvereniging opgericht midden in het coronajaar 2021. Met een groot team van studenten ontwerpen en bouwen ze hun eigen raceauto. Daarenboven doen ze ook nog hun eigen onderzoek. Een interessante bende!

Wat doet UGent Racing?

"Bij UGent Racing bouwen we kortweg een autonome elektrische racewagen. Met die wagen gaan we dan naar internationale competities, de Formula Student Competities. Die heb je over de hele wereld. Wij focussen op Europa omdat dat logistiek wat interessanter is. Zo zijn we vorige zomer bijvoorbeeld naar Nederland en Oostenrijk gegaan. Dat is het effectieve raceaspect, maar daarnaast focussen we ook op STEM bij jongere kinderen brengen en doen we zelf heel veel onderzoek en thesissen naar de wagen. Het is dus veel meer dan racen alleen, omdat we ook een beetje maatschappelijke impact willen hebben."

Doen jullie dit dan allemaal zelf?

"Er zijn mensen die in het team zitten die het jaar erna hun thesis doen, maar het kunnen ook externen zijn die solliciteren voor het team en dan hun thesis daaraan koppelen. Dat hangt een beetje af van welke richting het is. We geven onze leden wel de voorkeur omdat zij zich al bewezen hebben, en dan kijken we extern naar mensen die het nog willen opnemen."

Iets maatschappelijker dan: jullie zijn volledig elektrisch, want dat wordt opgelegd vanuit de competities. Waarom volgt de sport dan niet?

"De sport volgt zeker wel! Al gaat dat iets trager. Vanaf 2026 komen er nieuwe regels die ervoor zorgen dat er geen extra CO2 uitgestoot mag worden. Dit door gebruik te maken van duurzame brandstoffen en grotere elektromotoren. Daarnaast heb je ook Formula E, die wel volledig elektrisch is. Dat is ook zo in Formula Student. Daar heb je ook nog combustion vehicles, maar je merkt dat de competities zelf meer en meer pushen om over te schakelen naar elektrisch."

Jullie auto's zijn elektrisch, maar ook automatisch: hebben jullie dan zelf geen zin om te gaan racen?

"Jawel, absoluut wel, maar we merken dat de competitie stilaan meer en meer naar het zelfrijdende aspect gaat kijken. In bepaalde competities is het zelfs zo dat je minpunten krijgt als je enkel elektrisch rijdt. Vanaf het begin van ons project hebben we daarom besloten om expliciet onderzoek te doen naar het autonome gedeelte, maar zelfs met een autonome wagen moet je er nog altijd in kunnen zitten. Er zijn nog altijd bepaalde events die je moet doen met driver. Dus we kunnen nog altijd zelf rijden. Dat is ook heel handig voor testen, bijvoorbeeld: dat is praktischer als je dat zelf kan doen. Dus we gaan zeker nog zelf racen. Daar is veel te veel enthousiasme voor in het team om dat niet te doen."

Hebben jullie events om te promoten waar leken ook op kunnen afkomen?

"Wij hebben heel recent een quiz georganiseerd en misschien dat die in het tweede semester nog eens komt. We zijn nog aan het bekijken hoe we dat gaan doen, maar vaak is het meer voor partners en professoren. Het is nog niet superwijd verspreid, maar we zijn aan het kijken om dat wel te doen, om onszelf ook wat meer in de verf te zetten. We doen ook jaarlijks een roll-outevent waar we onze nieuwe wagen voorstellen. Dit jaar was dat in de Vismijn en was daar zeshonderd man, dus dat is wel een groot event. We proberen daar ook iets professioneels van te maken. Daarvoor moeten we ook onze business en socials onderhouden."