Drie kusjes vanop de Massacantus

Op dit moment zijn er wellicht nog ongeveer 2300 studenten aan het bekomen van de 30ste Massacantus. Daarmee is het evenement ook meteen ouder dan veel deelnemers ervan. Maar wat maakt een massacantus zo bijzonder?

Catharina De Rechter stelde zich enkele jaren geleden kandidaat voor de functie van Cantor Cantorum in het Seniorenkonvent (SK). Zo kwam ze voor de eerste keer in de organisatie van de Massacantus terecht. Dit jaar is ze voorzitter van Massacantus XXX en geeft ze graag een woordje uitleg.

Wat is een massacantus en waarvoor staat die?

"In de puurste zin van het woord is een cantus een zang- en drankfestijn. Op een cantus wordt vaak bier gedronken, maar een vereniging kan ook een andere drank kiezen. Op de Massacantus is er Rodenbach, maar je kan er ook water krijgen of grenadine om de Rodenbach fruitiger te maken. Niemand kijkt je daar vreemd voor aan. Zowel een gewone cantus als een massacantus start met een officieel gedeelte waarin plechtige liederen gezongen worden. De Massacantus bestaat uit twee delen met een tempus of pauze ertussen. Het eerste deel verloopt volgens de regels die in een codex (liederenboek, red.) staan, en in het tweede deel is er dan meer plaats voor verbroedering en een dansje hier en daar. Tussendoor zijn er ook de verschillende rondes voor de bierkoning(in)verkiezing. Dit jaar werd de wedstrijd gewonnen door Wannes Boel van HSC Salmonella. Samenhorigheid is een heel belangrijke pijler van de Massacantus; alle Gentse clubs, kringen en homes van de organiserende konventen komen samen."

Wat is er bijzonder aan deze jubileumeditie?

"Er is naast de verkiezing tot bierkoning(in) ook een verkiezing tot biertitaan geweest dit jaar. Die wedstrijd werd gehouden tussen alle winnaars van de voorbije jaren. Verder werd de cantus officieel geopend door Sinterklaas en had de voorzitter ook een bijzondere outfit aan. Het is niet voor niets editie XXX (lacht). We hebben voor de gelegenheid ook extra verenigingen uitgenodigd, en konventen van andere steden."

Wat zijn de beste anekdotes van de laatste dertig jaar?

"In 2014 vond de Massacantus plaats in een tent op het Sint-Pietersplein. Ik heb die nog helpen opzetten, maar heb pas nadien gehoord wat er achter die beslissing zat: blijkbaar moest er nog een huurauto afbetaald worden waarmee iemand het jaar voordien tegen de inrit van een parking gereden was, en was er even geen geld voor Flanders Expo. Verder liep er enkele jaren geleden op de massacantus ook een kat rond, die blijkbaar geen baasje had. De kat is dan geadopteerd door een vrijwilliger van het Vlaamse Kruis die op de cantus was. Voor meer anekdotes kan je Spruute van vereniging Salmonella eens aanspreken. Hij loopt al rond op de Massacantus sinds de derde editie."

Wat brengt de toekomst?

"Hopelijk nog veel leuke anekdotes en massacantussen! Ik denk dat we wel ongeveer de maximumcapaciteit van een cantus bereikt hebben hier in Gent. Als er nog meer mensen zouden komen, zou het meer lijken op een festival dan iets anders. In elk geval zal de Massacantus ook de komende jaren nog een plekje krijgen in mijn agenda. Er zijn altijd mensen van verschillende leeftijden, en ook ik kijk ernaar uit om die sfeer nog lang te kunnen herbeleven. Op naar het volgende lustrumjaar!"