't Zal: "We zitten in een identiteitscrisis"

Om met u, het Gentse voetvolk, gezellig te kunnen keuvelen, kwamen de leden van studentenvereniging 't Zal Wel Gaan nog eens uit hun kastelen. In de aprilse middagzon sprak Kaj Zwerver over de clichés die over 't Zal de ronde doen.

Het interview vindt plaats in het lokaal van 't Zal aan de Huidevetterskaai, een statige, chique directeurswoning langs de Leie. Het eerste cliché over 't Zal lijkt zo meteen bevestigd: het is een vereniging voor de elite.

"We zitten inderdaad in een bevoorrechte positie. Als student hebben we de tijd en de energie om op dinsdagavond samen te komen en te filosoferen over het leven. Als je dat kan doen, ben je geprivilegieerd. We beseffen dat, maar dat geldt voor elke studentenvereniging. De meeste studenten bevinden zich in een bevoorrechte sociale positie."

"Als vereniging proberen we laagdrempelig te werken: iedereen is op elke avond welkom. We werken niet met lidmaatschappen, ontgroening of een hiërarchisch bestuur. Wie geïnteresseerd is, moet maar afkomen."

Jullie staan al jaren op gespannen voet met conservatieve studentenverenigingen. Jullie zijn op zowat alle vlakken elkaars tegenpolen. Hoe kijken jullie naar hen?

"We kijken niet neer op rechtse verenigingen, we hebben er eerder compassie mee. De organisatie van Student Kick-Off was ons de vorige editie vergeten. Omdat we zelf geen standje hadden, moesten we een standje delen met … NSV (een extreemrechtse studentenvereniging, red.). Toen we zagen dat ze Vlaams Belangpropaganda hadden meegebracht, regelden we snel regenboogvlaggen en deden we make-up op."

't Zal profileert zich als het vrijdenkerscollectief van Gent. Toch beschouwen studenten 't Zal vaak als een echokamer van progressief gedachtegoed. Is de woke-stempel terecht?

"Toegegeven, 't Zal is inderdaad redelijk links. Maar het blijft natuurlijk leuk om ons te verschuilen achter het idee dat 'we geen stelling innemen.' Je kan altijd een interessant debat voeren. Er is vaak onenigheid en er zijn vaak botsende meningen. Soms speelt iemand zelfs opzettelijk de dwarsligger."

Het blijft leuk om ons te verschuilen achter het idee dat we 'geen stelling innemen'

"De term 'woke' is dubbel. Enerzijds betekent woke dat je jezelf in vraag durft stellen. Dat is een rode draad doorheen de geschiedenis van 't Zal. Als je het zo bekijkt, is 't Zal woke. Anderzijds is deze term vooral populair geworden door rechts. Het is hun nieuwe manier om het linkse gedachtegoed te veralgemenen, en uiteindelijk, te negeren."

Soms is er kritiek dat het te vaak bij mooie woorden blijft. Vind je dat 't Zal genoeg doet?

"We doen wel aan activisme, maar misschien nog niet genoeg. Het zou goed zijn om ons vaker te laten horen op het linkse spectrum, om zo de verrechtsing binnen de universiteit tegen te gaan. Ik vind ook dat we meer mensen uit minderheidsgroepen moeten bereiken. We zitten een beetje in een identiteitscrisis, maar dat is niet erg: het is een kans om onszelf opnieuw uit te vinden. Net daarom bestaat 't Zal zo lang, omdat we erin slagen onszelf telkens te vernieuwen."