Schamper Times

Nieuws uit de studentenvertegenwoordiging

Het academiejaar loopt op zijn einde en dat merken we ook bij de GSR. Lees hier hoe de GSR je masterproef gaat redden en bloklocaties gaat vinden opdat je er voor je examens kan studeren.

Rapport Masterproeven

Het einde van het semester komt eraan en naast duizenden groeps- en schrijfwerkjes moet je ook nog een thesis schrijven. Of je nu een thesis schrijft aan de faculteit Letteren en Wijsbegeerte of aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen, een thesis schrijven blijft moeilijk en niet elke faculteit begeleidt je even goed. De GSR werkt daarom aan een rapport over masterproeven. Hierin wil ze het proces van eerder genoemde beschrijven; het geeft een overzicht van het moment dat je onderwerp wordt toegewezen en de tijdlijn van je thesis tot andere objectieve zaken als good practices en algemene probleempunten. Om dit te stroomlijnen stuurt de GSR binnenkort een enquête uit naar de UGentstudenten, waarna er aan de slag wordt gegaan met de resultaten. Hiermee willen ze alle studenten richtlijnen geven wat betreft het schrijven van een goede thesis, daar zij weten dat dit niet op elke faculteit even gelijk of vlot loopt.

Epione zoekt Vrijwilligers

'Epione' is de chatlijn van de Universiteit Gent waar studenten terecht kunnen om hun hart te luchten. Hoe groot of klein je probleem ook is, er staan altijd vrijwilligers klaar om naar je te luisteren. De Gentse Studentenraad heeft haar schouders onder dit project gezet en zoekt gemotiveerde studenten om vrijwilliger te worden en hen te helpen dit project draaiende te houden. De GSR breidt haar werking ook uit naar andere halfopen instellingen (HOI's) zodat het volgend jaar meer studenten kan bereiken. Daarom zoekt het verschillende vrijwilligers om een gezonde werking te garanderen. Help je graag mensen, of bied je graag een luisterend oor? Dan ben jij misschien wel de persoon die ze zoeken. Wie geïnteresseerd is, kan mailen naar epione@gentsestudentenraad.be
Heb je zelf nood aan een gesprek? Dan kan je terecht op de website van Epione.

Bloklocaties zonder Frustatraties

De mooie vooruitzichten naar het einde van het schooljaar brengen jammer genoeg ook de minder mooie vooruitzichten naar de examenperiode met zich mee. En alsof de stress van de examens op zich nog niet volstaat, komt daar ook nog eens de stress van het vinden van bloklocaties bij. Zoals gewoonlijk voorziet de Gentse Studentenraad de komende examenperiode dergelijke bloklocaties. Deze bevinden zich op verschillende plaatsen in Gent en je kan er op voorhand een plaatsje reserveren om zeker te zijn van een studieplekje. Wanneer studenten nog bijkomende locaties kennen die in het verleden nog niet werden opengesteld als bloklocatie (zowel in het centrum van Gent als zijn deelgemeenten), kunnen zij dit doorgeven aan de GSR. Daarnaast zoekt de GSR vrijwilligers om deze bloklocaties open te houden. Deze vrijwilligers zijn − in tegenstelling tot andere studenten − verzekerd van een studieplekje op de locatie waar zij toezicht houden. Suggesties voor locaties zijn welkom en je aanmelden als vrijwilliger om toezicht te houden, kan via studieplekken@gentsestudentraad.be.