Hegemonie van het ongelukkig zijn

Hannes Blockx

Lees en huiver, beste student! Niet de uw allen bekende en vertrouwde hoofdredacteur spreekt tot U, maar de Algemeen Coördinator. Een studentjournalist, maar met meer taken en sterallures; studentenjournalist+ als het ware. "Die pretentieuze, elitaire zak noemt zichzelf een journalist", hoor ik U al zeggen en U zou gelijk hebben. Toch in de zin dat we bij Schamper allemaal vrijwilligers en amateurs zijn die niet echt weten wat ze doen. Publiek geheim, maar de meeste van ons studeren niet eens journalistiek! Wat we wel zijn, zijn snotneuzen en nerds die elke twee weken zwoegen en zweten om dit blad te vullen en er elke schrijffout uit pogen weg te schroeien. Als u ons vraagt hoe we het toch doen, zo'n blaadje vullen, zullen we steevast antwoorden dat we het niet weten en uiteindelijk ook maar wat doen. We hebben namelijk nog niet de vileine en sluwe tactieken en tricks van de 'volwassen' media onder de knie. Ik doel natuurlijk op het sfeervol bullshitten over de kleinste politieke details, het eindeloos palaveren over het wel en wee van elke Vlaming met twee seconden schermtijd op hun conto, en natuurlijk het steevast focussen op verzonnen gevaren en hersenschimmen als woke.

"Die pretentieuze, elitaire zak noemt zichzelf een journalist"

Dat we als studentjournalisten niet tot de laagste laagten van de VRT en Het Laatste Nieuws vallen is natuurlijk relatief, want bij Schamper schrijven is stiekem ook de ijle hoop koesteren dat je ooit een 'echte' journalist kan worden. Wie wil dat immers uiteindelijk niet? Journalisten hebben een enorme machtspositie binnen onze maatschappij; de dagelijkse storm aan bullshit op sociale media die we als nieuws categoriseren, komt natuurlijk ergens vandaag.

Bekleden media, journalisten en opiniemakers dan niet een te hegemonische positie in onze maatschappij? Wanneer overstijgen de kosten van (sociale) media de baten? Want eerlijk gezegd, niemand wordt toch echt nog gelukkig van de Twitterbeerput, het schijtbeleid van nieuwsredacties aller landen en riooljournalistiek in het algemeen. Gelukkig voor U, lieve lezer, is Schamper al jaar en dag een baken van kwaliteit, vertier en eerlijke journalistiek; zwerewoord!

Gemiddeld: 5 (2 stemmen)