Student sano in corpore sano

Een pita om half drie, een lasagne van den Aldi, of een soepje van de Brug. Het enige dat nog wilder is dan het uitgaansleven van een student is zijn eetpatroon. Trainer en gediplomeerd diëtist Robbe Vandenhoucke geeft tekst en uitleg.

Robbe weet duidelijk waarover hij spreekt: hij studeerde af als diëtist aan de HoGent, aangevuld met een opleiding sportvoeding gevolgd aan de Barça Innovation Hub. Drie jaar geleden richtte hij zijn personal-trainingstudio ZW'EET op. Daar probeert hij voedings- en bewegingsadvies op lange termijn te promoten. Een jaar geleden kwam daar ook Kwiek bij, een gezond fastfoodrestaurant, op een steenworp van de Veergrep.

Balanceer de basics

Allereerst zijn er volgens Robbe vijf belangrijke elementen aan een gezond voedingspatroon: genoeg groenten en fruit, volkoren producten, koolhydraten en eiwitten eten, en daarbij vooral veel water drinken. Daarnaast is ook regelmaat heel belangrijk. "Hoe die regelmaat eruit ziet, is niet zo belangrijk; je hebt mensen die voorstander zijn van intermittent fasting (vrijwillig vasten en niet-vasten gedurende specifieke periodes, red.) en je hebt mensen die daar totaal geen fan van zijn.

Door simpelweg een vaste structuur aan te houden, krijg je meteen meer controle over je voedingspatroon." Studenten vermijden best ook bewerkte voeding, zoals Aïkinoedels en diepvriespizza. Daar zitten namelijk bijna geen verse ingrediënten in en de smaak komt vooral uit toegevoegde stoffen.

Bottoms up!

Ook nefast voor veel studenten is dat ze soms te weinig water en te veel alcohol drinken. Volgens Robbe zijn alle vloeibare calorieën een afknapper, of zelfs een red flag. Iemand die op een cantus tien à vijftien pinten drinkt, heeft ongeveer evenveel calorieën binnen als eten voor een hele dag. Bovendien krijgt je lever het ook zwaar te verduren en ga je er slechter van slapen. Vooral dat laatste vindt hij belangrijk. "Als ik twee glazen alcohol drink, dan zie ik dat mijn slaap vijftien tot twintig percent achteruit gaat, wat meteen ook impact heeft op je hormonen. Het gaat dus niet alleen over het moment dat je alcohol drinkt, maar ook over de drie dagen erna."

Natuurlijk is alcohol niet altijd slecht. Volgens Robbe is het voor veel studenten net een goede bron van ontspanning om op café eens iets te gaan drinken. Zo'n avondje uit is namelijk goed om stress te verlagen en dat is ook een belangrijk element van de gezondheid.

"Ik denk niet dat er een dieet bestaat dat de sleutel tot succes is, want wat is succes?"

Hij raadt aan om voldoende af te wisselen. Tussendoor eens iets non-alcoholisch drinken en dan nog liefst water. "Want ja, als je af en toe iets non-alcoholisch kiest, maar dan cola binnen giet, dan ben je bijna even slecht bezig", voegt hij nog toe. Een tweede tip is om het aantal dagen waarop je alcohol drinkt te beperken. "Zo kan je ervoor kiezen om enkel in het weekend te drinken, maar voor een student is dat eigenlijk een onmogelijke taak."

Die eten wel raar, toch?

Voor zij die op zoek zijn naar het beste dieet had Robbe ook advies klaar. "Algemene adviezen zoals de voedingsdriehoek zijn vrij goed, maar elke mens is anders. Ik denk dat dit te vaak vergeten wordt. Als iedereen naar de voedingsdriehoek zou leven, zouden we allemaal een pak gezonder zijn." Robbe heeft wel kritiek op de hoeveelheid koolhydraten die aangeraden wordt. Hoewel hij koolhydraten aanhaalt als een van de basics, zegt hij zelf dat, indien je negen uur per dag neerzit aan je bureau, je geen nood hebt aan zoveel koolhydraten.

Mensen hebben vooral nood aan houvast, waardoor het soms makkelijker is om een strikt dieet te volgen dan kleine aanpassingen te maken. Diëten mag echter niet het hoogste goed worden. "Ik denk dat mensen vooral moeten doen wat ze zelf graag doen, waar ze zich goed bij voelen, waar ze zich aan kunnen houden, zonder daar extreem in te gaan. Ik denk dat je niet mag vergeten dat voeding niet alleen draait rond lichamelijke gezondheid, maar ook je mentale gezondheid en het sociale aspect." Diëten gaan dus soms ook verder dan enkel eten, zoals bijvoorbeeld bij veganisten en vegetariërs. Ook Robbe maakt die bedenking: "Voeding gaat niet alleen over je eigen gezondheid, maar ook om de gezondheid van de planeet. Ik ben zelf een zeer grote voorstander van voldoende eiwitten, en dierlijke eiwitten kunnen zeer nuttig zijn, maar dan zit je wel met de ethische kwestie. Dus ja, het gaat natuurlijk allemaal verder dan puur het fysieke en hoe je je voelt. Ik denk dus niet dat er een dieet bestaat dat de sleutel tot succes is, want wat is succes?"

De Brug: Hot or Not?

Wanneer we Robbe het weekmenu van de Brug voorleggen, kan hij een grijns niet onderdrukken. Hij blijkt echter vrij tevreden over het aanbod. "Je kan vrij gezond blijven met alles wat hierin staat. Ik zou mensen altijd aanraden om soep te nemen, omdat je dan iets van groenten binnen hebt. Daarnaast is het een kwestie van portiegrootte, en indien mogelijk liever volkoren pasta dan witte pasta. Ik zou eerder in de Brug gaan eten dan in de frituur (lacht)." De opgewarmde maaltijden zijn an sich ook zeker geen probleem. "Als dat de dag ervoor vers klaargemaakt wordt met allemaal verse producten die dan worden afgekoeld, dan is dat niet het einde van de wereld."

"Het gaat niet alleen over het moment dat je alcohol drinkt, maar ook over de drie dagen erna"

Als afsluiter herhaalt hij dat nadenken over eten niet het hoofddoel mag zijn van de studenten: "Voeding is superbelangrijk, maar ik denk dat je ook niet mag vergeten dat het de mooiste tijd van je leven moet zijn. Een goede balans is ook belangrijk, en weet dat voldoende drinken, bewegen, eten − en vooral slaap! − enorm veel impact kunnen hebben op je prestaties. Het loont daarom echt wel om eens neen te zeggen en op je tanden te bijten; dat kan echt een ander mens van je maken."