Breaking: economiestudent fixt spectaculaire stage via 'de papa'

Een jonge student economie doet deze zomer wat werkervaring op in een belangrijk consultancykantoor. "Mijn vader zit in de raad van bestuur. Ik heb deze stage ongetwijfeld aan hem te danken en erken dat privilege graag", klinkt het bij de ambitieuze, doch nederige student. Zijn medestudenten reageerden geshockeerd. Een student getuigt: "Onze vaders zitten allemaal in de raad van bestuur, maar dat wil niet zeggen dat ik mijn stageplaats in zijn bedrijf niet te danken heb aan mijn eigen sprankelende persoonlijkheid, Canva-skills en regelmatige LinkedIn-updates." Een andere studente benadrukt dat ze absoluut niet wordt bevoordeeld, integendeel zelfs: "Doordat het bedrijf zoveel te danken heeft aan het eindeloze ondernemingstalent van mijn vader, grootvader en overgrootvader, gaan ze ervan uit dat ik even gekwalificeerd ben als hen. Ik heb hen gegarandeerd dat dat inderdaad het geval is. Daardoor moest ik ook niet echt solliciteren of enig bewijs van kwalificatie voorleggen. Ik kan je verzekeren dat dat heel wat druk legt! Ach ja, ik gatekeep-girlboss me daar wel door."