UGent: "Wij zijn de Bende van Nijvel"

Na een hele reeks tegenslagen op PR-vlak, doet de UGent een wanhoopspoging om haar imago op te krikken. Een nieuwe associatie met het bekende Belgische merk 'Bende van Nijvel' moet de aandacht afleiden van de Pano-reportage die de UGent met de billen bloot zette.

In een wanhopige poging om haar reputatie enigszins op te blinken, zoekt de UGent mensen en groepen die tegenwoordig iets minder negatief in het nieuws komen waarmee ze zich kan verbinden. Rector Rik Van de Walle contacteerde stante pede de Russische Federatie, maar wacht nog steeds op een antwoord op zijn nochtans bijzonder uitgebreide e-mail. Nadat ook een sponsordeal met de Democratische Volksrepubliek Korea afsprong, besloot de universiteit het dan maar binnen de landsgrenzen te proberen.

"Half Zwijnaarde vergiftigen, tot daar aan toe"

Chemiebedrijf 3M ging niet op de avances van de PR-dienst in. "Half Zwijnaarde vergiftigen, tot daar aan toe. Maar als we op dit moment onze naam aan de UGent verbinden, kunnen we net zo goed hetzelfde met onze reputatie doen", klinkt het bij woordvoerster Pauline Fos. Er restte geen andere mogelijkheid dan de onderwereld in te duiken. Net dan kreeg medewerkster Christiane De Reus een aha-erlebnis: "Wat we nodig hadden, was een organisatie met een betere reputatie dan de onze, maar waar geen van de leden mee geassocieerd wil worden. Al snel kwamen we uit bij de Bende van Nijvel. Een briljante inval, al zeg ik het zelf."

"Het was beter dan alle andere opties, anders moesten we institutionele problemen aanpakken" – decaan

De universiteit is volop bezig met de aanpassingen aan haar merk, al valt dat volgens De Reus best mee. "De slogan – Durf Denken – kunnen we gewoon behouden, dat is tenslotte wat wij ook hebben gedaan om deze fenomenale marketingzet te kunnen verwezenlijken. Nu is het gewoon zaak om alle beletteringen en websites aan te passen. Je zal zien, het is gebeurd voor je 'Pano-reportage' kan zeggen (lacht)."

Slachtoffer van cancel culture

In een mededeling op haar website dient de Universiteit Gent – pardon, de Bende van Nijvel – mogelijke critici al meteen van antwoord. Sommigen vonden immers dat de naamkeuze, gezien de vrij dodelijke geschiedenis van de Bende, nogal ongevoelig overkomt. "Eens te meer blijkt dat het vrije woord het eerste slachtoffer is in dit soort zaken", repliceert de Bende van Nijvel (de nieuwe). "De cancel culture moet een nieuw slachtoffer vinden, en hop, dan kiezen ze maar een lokaal bedrijfje dat van naam verandert. Wij pleiten ervoor om deze positieve verandering met een open vizier tegemoet te zien."

Binnenskamers valt te horen dat er eerst twijfels waren, maar dat de meesten binnen het universiteitsbestuur nu wel achter de naamsverandering staan. "Het was even wennen," aldus een anonieme decaan, "maar we moesten uiteindelijk toegeven dat het beter was dan alle andere opties. Onze naam was zodanig besmeurd dat we haast wel moesten. Anders moesten we institutionele problemen gaan aanpakken en intern de zaken op orde brengen, stel je voor."

Intussen speelt de marketingafdeling van de Bende van Nijvel met nog enkele "toffe ideetjes", vertelt De Reus. "Ik heb net de Wikipediapagina van de 'Roze Balletten' gevonden. Zou dat geen toffe rebranding voor het GUSO zijn?"

Gemiddeld: 4.7 (3 stemmen)