OPINIE: Communicatie UGent over Rusland is te onduidelijk

Lezersbrief

Herke Brugman is student Wijsbegeerte en betreurt het (ontbrekende) standpunt van de Universiteit Gent over het conflict tussen Rusland en Oekraïne, net als de gebrekkige communicatie van de universiteit. Hij schreef deze brief nadat hij de mail van rector Rik Van de Walle over het thema las.

Beste Rik Van de Walle,

Afgelopen vrijdag (25/2) hebben alle studenten een mail van u als rector gekregen over het "Conflict Rusland-Oekraïne". Dit was in mijn ogen een mail met een toch wel verontrustende boodschap.

Er wordt terecht gesteld dat de acties niet door alle Russen gesteund worden - iets evidents. Vervolgens wordt er door u eigenlijk opgeroepen niet te discrimineren naar elke Rus toe - eveneens terecht.

Herke Brugman

Maar dan spreekt u ervan dat wij, als redelijke studenten, niet zouden mogen spreken over een aanval van 'Rusland' of van de 'Russen'. Iets wat een vreemde, normatieve zet is. Ook stelt u dat het incorrect is te spreken van een aanval van Rusland. Dit is zeker niet incorrect. Welke vliegtuigen bombarderen Oekraïne? De Russische gevechtsvliegtuigen, niet Poetins privéjets. Op de vraag: 'Er is momenteel een oorlog tussen Oekraïne en …?' Is het antwoord Rusland. Een geschiedkundige vraag als: 'Wie vielen er in 2008 Georgië binnen?' De Russen.

Poetin en de VN spreken over een oorlog van Rusland. Het is daarom vreemd om te verwachten dat wij dat niet zouden doen. Laten we even achterwege laten dat u dit in uw onderwerp van de desbetreffende mail "Conflict Rusland-Oekraïne / Russia-Ukraine Conflict" wel doet.

U schuift als rector geen richtlijn naar voren hoe we dan over het conflict zouden moeten praten

Ook schuift u als rector vervolgens geen richtlijn naar voren over hoe we er dan over zouden moeten praten. Best onhandig als je het ene niet zou mogen doen maar er geen alternatief wordt voorgesteld.

Hoewel het, volgens mij, in eerste instantie niet aan u is om u veroordelend uit te spreken, lijkt me dat wanneer u stelt dat er geen banden met Rusland verbroken zullen worden, het veroordelen van deze aanval wel op zijn plaats is. Nu heeft het er namelijk alle schijn van dat het stilletjes goedgekeurd wordt.

Ik kan, naast subsidies, wel enkele legitieme redenen bedenken waarom u destijds heeft besloten de 'universitaire' banden met Rusland niet te verbreken. Toch zou ik u willen vragen dit te heroverwegen. In het licht van de ontwikkelingen van de afgelopen dagen en in het verlengde van de Belgische sancties tegen Rusland en Wit-Rusland roep ik u op, niet om banden te verbreken maar om deze op te schorten.

Ten laatste, u heeft tijdens de coronapandemie met deze universiteit steeds een gidsrol vervuld. Mijn universiteit heeft steeds voorgelopen met maatregelen op andere universiteiten, die veelal enkele dagen later genoodzaakt waren te volgen. Ik vraag u, doe dat nu weer, veroordeel dit geweld en deze inval van Poetin in Oekraïne. Is het niet naar buiten toe – berichtgeving in de media ging helaas vaak voor op die naar de studenten – doe het dan in elk geval intern. Dit is wel het minste wat u kunt doen voor studenten en medewerkers.

Met vriendelijke groet

Herke Brugman

Bericht:
Ik mis als ouder van een UGent student en als inwoner van Gent een proactieve opstelling van UGent in deze oorlogssituatie. Ik ervaat een scherp contrast met de warme communicatie vanuit U Antwerpen en Leuven. Jammer.