Recensie: Spider-Man: Miles Morales

Het is ondertussen ongeveer een jaar geleden sinds de nieuwe generatie spelconsoles werd uitgebracht. Zoals gewoonlijk werden ook een aantal Playstation exclusives uitgebracht, waaronder Spider-Man: Miles Morales.

Spider-Man: Miles Morales is de opvolger van zijn voorganger 'Spider-Man' die reeds uitgebracht werd op Playstation 4. Beide games spelen zich af in een open wereld. Dit laat de speler toe om in alle vrijheid de omgeving te ontdekken. Het spel heeft een duidelijke verhaallijn die gevolgd kan worden door zich in die open wereld te verplaatsen naar de kernmissies. Naast deze missies zijn er ook opdrachten die de speler toelaten bepaalde tokens te verzamelen. Miles Morales onderscheidt zich duidelijk van zijn mentor Peter Parker door zijn unieke superkrachten. Naast de mogelijkheid om zich onzichtbaar te maken bezit hij ook bio-elektrokinese, een moeilijk woord voor heftige bliksemstralen.

Een grafisch orgasme

De nieuwe generatie gameconsoles garandeert een waanzinnige 4K-resolutie aan 60 beelden per seconde. Daarnaast zorgt HDR ook voor een fantastisch kleurenbereik en contrast. Je ontdekt snel dat de ontwikkelaars het onderste uit de kan hebben gehaald. Elk detail, van de vezels in het Spiderman-pak tot het ademwolkje dat personages uitblazen op een winteravond, worden prachtig weergegeven. In dit spel vlieg je razendsnel met je spinnenwebben door de straten van New York. Het grafisch weergeven van de wereld gebeurt daarbij vlekkeloos.

Kort maar krachtig

Dit spel gaat over hoe Miles Morales, een Spiderman zoals Peter Parker, worstelt met het geheimhouden van zijn superheldenidentiteit enerzijds en de conflicten tussen Roxxon en the Underground anderzijds. De kernmissies zijn helaas snel uitgespeeld, waardoor fervente gamers de verhaallijn met gemak op een weekend afronden. Het uitdagendste onderdeel van het spel bestaat waarschijnlijk uit de gevechten met de tegenstanders. Het is aan de speler om deze gevechten al dan niet sluipend te ontwijken. De omgevingspuzzels zijn niet enorm moeilijk. Net omdat de verhaallijn zo kort is, zouden uitdagendere puzzels hier zeker op hun plaats zijn.

Upgraden upgraden upgraden!

Wat deze game zo ongelooflijk verslavend maakt, is de uitgebreide skill tree. Een skill tree is een boomstructuur aan vaardigheden die het personage kan ontgrendelen door activiteitspunten te besteden. Deze kan je verdienen door kern- en nevenmissies te voltooien. De skill tree heeft drie grote takken: venom, stealth en combat. Door de boom op te splitsen in drie takken, heeft de speler een extra vrijheidsgraad aan keuzes, zo kan die zelf bepalen wat wanneer ontgrendeld wordt.