Apocalypse Nu of Later?

Hoe kan de wereld morgen totaal naar de kersen gaan?

Met de examens zo dicht in de buurt hoopt menig student dat er uit het niets een meteoor komt die de wereld, of toch de UGent, vernietigt. Hoeveel schietgebedjes zouden de studenten hiervoor moeten doen? Of voor een andere apocalyps?

Aan keuze geen gebrek: van meteorieten over onbestrijdbare mutaties tot de invasies van buitenlandse wezens. De wereld kan elk moment ten onder gaan. We selecteren hier dan ook slechts enkele voorbeelden maar niet getreurd: de kans is nog niet microscopisch klein dat eender welke ramp de wereld zou verwoesten.

Meteorieten

De gevaarlijke AI die waarschijnlijk de wereld zal veroveren

Fans van de film 'Armageddon': slecht nieuws. De kans dat Bruce Willis de wereld gaat redden van een gigantische meteorietinslag is vrij klein. Niet omdat Bruce Willis geen overtuigende astronaut zou zijn, integendeel zelfs, maar omdat de kans dat een meteoriet de aarde raakt relatief klein is, zeker als die de wereld zou kunnen vernietigen. Dit betekent niet dat kleinere meteoriet de aarde niet bereiken. De laatste, en door betrouwbare bronnen ondersteunde enige, keer dat iemand gewond geraakte, was in het jaar onzer heer 1954, wanneer de meteoriet Sylacauga de vrouw Ann Hodges raakte. Deze vrouw werd tijdens haar dutje verrast door een meteoriet ter grootte van een pompelmoes en kon het met slechts enkele schaafwonden navertellen. Een belangrijke reden voor de onwaarschijnlijkheid dat een meteoriet van niveau 'doomsday' de aarde zal kunnen vernietigen, is het DART-initiatief van NASA. Zij kunnen naar verluidt een raket naar een meteoriet schieten om die tijdig te vernietigen. De kans is dus klein, maar nooit onbestaande: op de tweejaarlijkse meteorietoefening van NASA heeft de meteoriet New York met de grond gelijk gemaakt. Hoop doet leven.

Kans: 1/aantal gehaktballen in de wereld

AI

Als de wereld iets moet leren van Marvels Avengers, dan is het wel dat metalen schilden in iemands gezicht gooien er absoluut geweldig uitziet. Oh ja, en dat je best niet te veel speelt met artificiële intelligentie. Niet alleen 'The Matrix' en 'Terminator' ondersteunen deze visie, maar ook steeds meer grote namen als Bill Gates en Elon Musk. Mensen zijn zo bang voor het moment dat een AI de wereld gaat overnemen dat ze al een naam hebben voor deze technologische doomsday: AI singularity

Op de tweejaarlijkse meteorietoefening van NASA heeft de meteoriet New York met de grond gelijk gemaakt

Dit zou zijn omdat de AI blijft groeien en de mensheid uiteindelijk als een probleem zou zien. Laat ons eerlijk zijn: heeft die dan niet een klein beetje gelijk? Moeten we het dus in onze hightech-pampers doen hiervoor? Niet echt. Of beter gezegd: nog niet. Vandaag bestaan er namelijk nog geen compleet autonome AI-systemen. Volgens sommigen is de kans dan nog steeds klein. Een bepaalde these stelt dat de AI's pas oppermachtig kunnen worden als ze aan de hand van algoritmen de toekomst zouden kunnen voorspellen, terwijl de kwantumtheorie net zegt dat het universum willekeurig en onvoorspelbaar is.

Kans: 1/aantal dagen tot de inauguratie van wereldpresident Elon Musk

Supervulkaan

Voor zij die af en toe naar Italië gaan: goed nieuws! In de buurt van Napels, onder de Flegreïsche velden en de baai van Napels, ligt een supervulkaan. Als een supervulkaan ontploft, knallen meer dan duizend kubieke kilometer brokstukken de lucht in. Met andere woorden: de kans is groot dat Italië er plots héél anders zou gaan uitzien. Daarbovenop komt ook nog eens een gigantische hoop stof vrij die de temperatuur op aarde kan doen dalen. Volgens sommige wetenschappers zou dit zelfs een nieuwe ijstijd kunnen veroorzaken. Voor je je kast volstouwt met dikke truien: de kans dat dit effectief gebeurt is omgekeerd evenredig met de hoeveelheid schade die het zou aanrichten. Voor de minder wetenschappelijke lezers: heel heel klein dus.

Kans: 1/aantal gram vegetarische bolognesesaus in Italië

Biotechnologie

Fans van Jeff Vandermeer ,verheugt u! De biotechnologische natuurramp die hij beschrijft in 'Borne' is perfect mogelijk. Met al dat geëxperimenteer op diertjes kan je heel veel fout doen. Zo kan je, bijvoorbeeld, een ongelooflijk agressieve beer maken die tot enorme proporties groeit, begint te vliegen en iedereen willekeurig opeet. Laat ons eerlijk zijn: het zal niet lang meer duren voor Amerika erin slaagt om Hannibalgewijs gemodificeerde olifanten in te zetten in de oorlog in het Midden-Oosten.

Het zal niet lang meer duren voor Amerika erin slaagt om Hannibalgewijs gemodificeerde olifanten in te zetten

De opties beperken zich niet enkel tot olifanten: ieder dier kan technisch gezien een wapen worden. Stel je eens voor dat je liefste huisdier plots tanden heeft als scheermessen en klauwen als, nu ja, ook scheermessen. Dat gezegd zijnde, de kans is groter dat een Amerikaans ontwerp eerder iets pistool-geïnspireerd zal zijn. De biotechnologische mogelijkheden eindigen echter niet bij dierlijke modificaties: je zou zomaar een soort vergif kunnen maken dat enkel heel selectief mensen vermoordt door DNA-sequenties te scannen. Wacht neen, dat is het plot van een Bondfilm.

Kans: 1/aantal proefmuizen bij de NRA

Pandemie