Waar zijn de croutons en vegetarische spaghetti gebleven?

Gerechten verdwenen van de restomenu's

De Betere Bolo en croutons voor bij de soep: voor velen van u die tijdens de pandemie student werden, betekenen deze woorden waarschijnlijk weinig. Dit waren echter de steunpilaren van het restomenu voor het virus toesloeg.

Misschien moeten we eerst iets verduidelijken: 'De Betere Bolo' was de ietwat hippe naam voor de vegetarische spaghetti in de studentenrestaurants van de UGent. "Was er vegetarische spaghetti?", vraagt u? Zeker wel! De UGent had jarenlang een veggiealternatief voor de wereldvermaarde Brugspaghetti. Het was elke dag verkrijgbaar en een solide keuze in vergelijking met het andere, soms wat troosteloze vegetarische gerecht dat werd aangeboden. Niet om met de vinger te wijzen, maar de 'plezante poivron' was echt niet om over naar huis te schrijven. Het recept en de smaak van de Betere Bolo veranderde misschien wel verschillende keren, maar zeker de laatste variant was echt een topper. Vooraleer hij geschrapt en vergeten werd, natuurlijk.

Het verdwijnen van de croutons: een emotionele kaakslag zonder weerga

De veggiespaghetti is overigens niet de enige vegetarische maaltijd die verdween. Zo hadden de vegetariërs en vegans jarenlang een 'eigen' restaurant in het Sint-Jansvest, maar dat sloot in maart 2020. Sindsdien heeft de UGent wel haar menu's wat herzien, zodat er nu elke dag minstens twee vegetarische maaltijden zijn in de resto's in plaats van slechts één. Niet enkel de vegetariërs en veganisten werden getroffen: elke student heeft een zwaar verlies geleden met de verdwijning van de croutons! Een emotionele kaakslag zonder weerga. Tot voor de pandemie kon je namelijk bij elke kom soep croutons nemen − gratis en voor niets, zoveel als je maar wilde! Menig studentenhart begint sneller te slaan bij de herinnering aan die bergen krokant goud. Waarom zijn deze en andere gerechten verdwenen?

Schrappen van de veggiespaghetti

Sint Jansvest in betere tijden

Volgens Vera Putteman, afdelingshoofd van Maaltijdvoorzieningen, is de vegetarische spaghetti geschrapt omdat het gewoonweg te weinig gegeten werd: "We ondervonden dat de meningen over de veggiespaghetti eigenlijk verdeeld waren en als we ons op de cijfers baseerden, dan waren er ook heel weinig klanten die de Betere Bolo kochten. We probeerden dat op te vangen door de receptuur aan te passen, om een betere smaak te verkijgen, maar dat vertaalde zich niet per se in betere verkoopcijfers; dat is de eerste reden. Een tweede reden is dat we proberen af te stappen van maaltijden die een vegetarische en een niet-vegetarische versie hebben. We proberen een goede mix van vegetarische alternatieven te vinden die gewoon lekker zijn − dus niet met de redenering dat elke maaltijd een vegetarische tegenpool moet hebben. We bieden nu wel twee veggiemaaltijden per dag aan, waaronder ook enkele pasta's."

"Er werden echt massa's croutons geconsumeerd" − Vera Putteman, afdelingshoofd Maaltijdvoorzieningen

"Voor de rest hebben we De Brug ook meer gelijk getrokken met de andere resto's. Zo boden we vroeger enorm veel extra's aan in De Brug; denk bijvoorbeeld aan de pizza's. In het teken van een grote efficiëntieoefening hebben we echter alle gerechten onder de loep genomen. De maaltijden waar we te veel personeel op moesten zetten voor de bereiding, hebben we er dan uitgehaald."

Stopzetting croutonwaanzin

Het verdwijnen van de geliefde croutons heeft veeleer met corona te maken. "Door de maatregelen moesten we alles kant en klaar aanbieden, de klant mocht niets zelf nemen. De redenering was namelijk dat de klanten heel snel bediend moesten worden opdat er geen rijen ontstonden en ze zo snel mogelijk weg konden. Daarom hebben we ze in de eerste plaats gewoon weggehaald." En waarom ze nu niet meer aangeboden worden? "Dat komt vooral omdat die croutons een eigen leven begonnen leiden. Er werden echt massa's kroetjes geconsumeerd. Het gebruik ervan liep uit de hand. Iedereen bediende zich daar zeer gul van, maar daar staat natuurlijk een serieuze kostprijs tegenover voor ons. We konden dat totaal niet meer in de hand houden. Het grootste probleem was ook dat we dat niet gemakkelijk in de prijs konden incalculeren. De soepprijzen moeten namelijk heel laag en sociaal blijven; dat zijn afspraken vanuit de Sociale Raad. Uiteindelijk hebben we dan beslist om de croutons voorlopig weg te halen en later te herevalueren. We beseffen dat ze enorm in de smaak vallen en dat croutons een echte meerwaarde kunnen bieden voor de soep, maar we zijn nog aan het nadenken in welk format we ze eventueel terug kunnen aanbieden", aldus Putteman.

Geschrapt, maar niet verdwenen

Dat de kroetjes en de vegetarische spaghetti nu weg zijn, wil echter niet zeggen dat ze nooit zullen terugkomen. Zo houdt de UGent jaarlijks een grote tevredenheidsenquête en wordt er nu ook gekeken om kortere en gerichtere feedbackmomenten te voorzien. Putteman: "Er zijn tussentijds ook verschillende kanalen waarop studenten feedback kunnen geven, zoals telefonisch of via ons e-mailadres. Studenten kunnen ook zelf gerechten voorstellen. Zulke feedback is absoluut welkom. Zolang dat gerecht haalbaar is qua logistiek en prijs kunnen we daar zeker voor kijken." U leest het zelf: laat uw stem horen!