Saskia de proefmuis proeft

Wat eet een muis? Saskia de proefmuis krijgt verschillende soorten voedsel voorgeschoteld. Een antwoord op deze onderzoeksvraag wordt bepaald op basis van empirisch onderzoek (op kot).

De huismuis (mus musculus) heeft doorgaans een kop-romplengte van 7 tot 10 cm. Een geopende verpakking achterin de schuif kan soms zorgen voor een onverwachte ontmoeting met dit beestje. Eigenaars van katten zijn ongetwijfeld bekend met dit dier op de deurmat. Affectie, heet dat dan.

Het proefdier: Saskia

Deze week werd het fantastische proefdier Saskia van dichtbij geobserveerd. Saskia is een eenjarige huismuis die een Gentse kotstudent gezelschap houdt. Elke dag eet ze van haar 'knaagdierenmix divers'. Maar hoe zit het met het diereninstinct van Saskia? Als mensen proberen we regelmatig groenten en fruit te eten om gezond te blijven. Een goed pak friet zal echter voor velen veel beter klinken. Willen huismuizen ook eens een cheat day? Naast de gangbare korrelmix, krijgt Saskia ook enkele andere gerechten voorgeschoteld. We zullen ook op een of andere manier de feedback van Saskia proberen te interpreteren als wetenschappelijke data.

Het proefdier greep het blokje kaas met beide pootjes en onze onderzoeker pinkte een traantje weg

Onderzoeksvraag en hypothese

Voor het experiment start, wordt de onderzoeksvraag gesteld: "Wat eet een muis het liefst?" De hypothese op basis van totaal arbitrair onderzoek doet vermoeden dat een blokje kaas de voorkeur zal krijgen. Want ja, zo is het in de tekenfilms toch? We hebben Saskia gevraagd om op zijn minst vijf uur voor het onderzoek niets te eten. Saskia is echter een muis en verstaat niets van wat mensen zeggen. Bijgevolg kunnen de resultaten mogelijks onnauwkeurig zijn.

Literatuurstudie

Een korte literatuurstudie leert ons dat muizen voornamelijk omnivoren zijn. Dat wilt zeggen dat ze alles eten, in tegenstelling tot konijnen en veganisten. Voorgaand onderzoek toonde aan dat ze een voorkeur hebben voor granen, fruit en zaden. Bijgevolg kunnen ze enorme schade aanrichten aan moestuinen en akkers. Over het algemeen bestaat het voedingspatroon van muizen uit voedsel met veel koolhydraten. Op die manier verschilt dit diertje niet zo veel van een student die dagelijks gaat eten in De Brug.

In situaties van hongersnood kunnen muizen kannibalistisch gedrag vertonen. Zo zullen vrouwtjes soms hun eigen kinderen opeten en zullen sommige muizen zelfs hun eigen staart opeten.

Knaagdierenmix

We gaven Saskia enkele minuten om te wennen aan de onderzoeksomgeving. Zodra ze rustig leek, werd ze enkele korrels knaagdierenmix voorgeschoteld. Nieuwsgierig als ze is, greep ze snel met haar pootjes enkele korrels vast. Toen werd ze afgeleid door een pluisje en was ze weer weg. Onderzoek naar de aandachtsspanne van een muis wordt hier gelukkig niet gevoerd, maar na enkele minuten begon ze te knabbelen. Voor even dan toch, zoals voorspeld. Hoe zou u reageren mocht u voor de zoveelste dag op rij halfgekookte aardappelen met een varkenssnede en appelmoes voorgeschoteld krijgen?

Pasta

Vervolgens wordt een persoonlijke favoriet aangeboden: de spirellipasta van Albert Heijn. Velen kunnen beamen dat elke dag pasta eten nog niet zo erg zou zijn. Het is een flexibel bijgerecht dat op vele manieren kan klaargemaakt worden. Knaagdieren hebben graag knapperige snacks. Bijgevolg werd ervoor gekozen om de enkele spirelli's niet te koken. Het strontje dat ze net had geproduceerd, leek er interessanter uit te zien. Dit was geen succes.

Muizenstrontjes

Wanneer één deur sluit, opent er een raam. Muizenstrontjes, ook bekend onder de noemer 'chocoladehagelslag', is een geliefd broodbeleg dat bestaat uit suiker en cacao. Misschien hebben muizen, net als mensen, ook sugar cravings. Hoewel er veel gesnuffeld en gegraven werd, zijn toch maar twee muizenstrontjes opgegeten door onze geliefde Saskia.

Kaas

Elk kind weet dat honden botten eten, katten vis, en muizen, uiteraard, een blokje kaas: een gangbare snack voor een muizenval of een veertiger met een trappist. In plaats van een blokje gouda kon Saskia genieten van de Italiaanse aromatische Parmezaanse kaas. Niet geheel onverwacht bleek dit een duidelijke winnaar. Op een bepaald moment greep het proefdier het blokje kaas met beide pootjes en pinkte de onderzoeker een traantje weg. Het was de droge lucht ... Ofzoiets ...

Een succesvol onderzoek? We horen nog van Eos. Saskia stelt het ondertussen goed en knabbelt rustig verder aan haar blokje kaas.