Studeren met je smartphone is een slecht idee

Eigen onderzoek eerst: Simon Amez

Simon Amez, tot voor kort verbonden aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde, verdedigde afgelopen vakantie zijn doctoraat over de relatie tussen smartphonegebruik en studieresultaten. Hij vertelt over zijn project, de Nokia 3310 en voetbal.

Waarover gaat uw doctoraat precies?

"Wat ik heb onderzocht is de impact van smartphonegebruik op studieresultaten: als je vaker op je smartphone zit, heb je dan betere of slechtere punten op het einde van het semester? Bij veel mensen leefde er al een soort besef dat smartphonegebruik daarvoor niet bevorderlijk is, maar eigenlijk was er nog maar weinig onderzoek naar gebeurd. Vaak zijn het in eerste instantie ook de positieve effecten die bij nieuwe technologieën worden belichaamd, en pas later komt het besef dat toch niet alles even rooskleurig is. Uit vorige studies kwam vooral de negatieve correlatie tussen smartphonegebruik en studieresultaten naar voren, maar het probleem is dat dit eigenlijk ook puur toeval kan zijn. Er kan een derde factor opduiken die inspeelt op beide aspecten, zoals motivatie of discipline. Zo is het goed mogelijk dat je net een groep niet-gemotiveerde of niet-gedisciplineerde individuen observeert, die niet vaak studeren en hun vrije tijd doorbrengen op hun smartphone met games. Dan bekom je een groep die toevallig én slecht scoort én vaak hun gsm gebruikt."

Is er een verschil tussen het gebruik van een smartphone en het gebruik van pakweg een oude Nokia?

"We hebben gesteld dat er een negatieve impact van smartphonegebruik op studieresultaten is, maar als je die wilt aanpakken, moet je weten wat erachter zit. Er zijn meerdere mogelijke verklaringen. Iedere minuut dat je, bijvoorbeeld, met je smartphone doorbrengt, is een minuut tijdens dewelke je niet studeert. Als je dus puur tijd afweegt, maakt het geen verschil of je jouw Nokia 3310 of jouw smartphone neemt: een verloren seconde is een verloren seconde.

Ook multitasken bestaat niet. Wat er in je hoofd gebeurt, is continue task switching. Mensen denken dat ze met meerdere zaken tegelijk bezig zijn, maar eigenlijk is dat je brein dat continu heen en weer switcht tussen verschillende taken waarvan jij denkt dat je ze tegelijk aan het doen bent. Dat zorgt voor efficiëntieverlies én je studeert minder goed, wat kan resulteren in slechtere scores. Dit kan veroorzaakt worden door triggers zoals meldingen van applicaties, FOMO (fear of missing out, red.), of escapisme."

Het maakt geen verschil of je je Nokia 3310 of je smartphone neem

U bestudeerde ook voetbaleconomie. Welke wereld vindt u persoonlijk de leukste om in bezig te zijn?

"Voor mij was het heel leuk om de voorbije vier jaar de afwisseling te hebben. Als je een doctoraat doet, ben je gefocust op één thema. Daarom was het leuk om regelmatig te kunnen switchen en je hoofd leeg te maken. Anderzijds was het voetbalproject een beetje mijn kindje. Ik heb mijn masterproef geschreven over de impact van een doelpunt net voor de rust. Ik had daarvoor zelf een hele grote dataset opgebouwd en ik begeleidde masterproefstudenten die ook rond thema's als voetbalstatistiek en voetbaleconomie werkten. De combinatie en de afwisseling van de twee projecten was heel plezant."