Facul-tea: Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Allemaal vrouwen, garantie op werkloosheid of pseudowetenschap? Ann Buysse, decaan van de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen (FPPW) onthult de ware aard van haar studenten.

"De FPPW is een vrouwenfaculteit."

"Dit is geen cliché, al geldt dit vooral voor de studenten, niet voor de professoren. De studenten in de opleiding zijn voor tachtig tot negentig procent vrouwelijk. Binnen het professorenkorps waren er tot voor kort veel meer mannen dan vrouwen, maar de laatste jaren is een proces van vervrouwelijking ingezet, waardoor de verhouding bijna fiftyfifty is. De kans dat je als man begint aan de opleiding en dan professor wordt, is dus vele malen groter dan voor vrouwen, al is dat aan het verbeteren."

"Een tijdje geleden zijn we beginnen nadenken over hoe we meer mannelijke studenten kunnen lokken want ik vind dat we die echt nodig hebben. Wat daarbij belangrijk is, is een andere kijk op het beroep die vaak gepaard gaat met een devaluatie van het beroep. Op dit moment is de zorg volledig vervrouwelijkt en ik vind het heel belangrijk dat die perceptie verandert. De studenten aan onze faculteit zijn grotendeels vrouwelijk, maar dat is dus gebaseerd op het cliché dat zorgdragen iets typisch voor vrouwen is."

"Studenten studeren psychologie omdat ze op zoek zijn naar antwoorden en therapie voor hun eigen problemen."

"Dat is zeker voor een deel van de studenten waar, al gaat het om een minderheid. Studenten studeren vooral psychologie omdat ze anderen willen helpen, meer dan voor zichzelf. Het klopt wel dat mensen die gevoelig zijn voor psychologische problematiek ook een bepaalde gevoeligheid hebben om anderen te helpen. Zichzelf begrijpen is daarbij een eerste stap om de ander te kunnen helpen; het is dus vooral vanuit een empathisch gevoel."

"Psychologie is geen echte wetenschap."

"De psychologie en de pedagogie bestuderen de mens en die is nooit voor honderd procent voorspelbaar. Als je op basis van een lekentheorie zou stellen dat mensen met blauwe ogen sneller depressief zijn, dan is de kans dat je correct bent ongelofelijk klein. Als je dat doet op basis van psychologische theorieën die onderbouwd zijn, met een deftige methodologie, dan is die kans veel groter."

"Studenten studeren vooral psychologie omdat ze anderen willen helpen, meer dan voor zichzelf"

"We zullen nooit met een theorie de ganse mensheid kunnen verklaren. Daarvoor heb je veel perspectieven nodig. Net daarom moeten we veel verschillende theorieën hebben die allemaal zeer wetenschappelijk dienen te zijn: de ene theorie gaat in op motivaties, terwijl andere ingaan op cognitieve functies, op leergeschiedenis en op emoties. Psychologie is absoluut een wetenschap, maar er zal altijd een hele grote onbekende factor zijn. Ik wil ook niet wakker worden in een wereld waar er maar één theorie is om de mensheid te verklaren, dat zou verschrikkelijk zijn."

"Met een diploma psychologie of pedagogie geraak je niet aan werk, of toch niet het werk dat je graag zou willen."

"Dat klopt niet. We hebben dat onderzocht omdat we het zelf ook belangrijk vinden wat er met onze studenten gebeurt. Uit de laatste bevraging bij onze alumni bleek dat er heel wat zijn die binnen een relatief korte tijd werk hebben, veel meer dan we zelf verwacht hadden. Velen hebben zelfs werk binnen het werkveld waarvoor ze gestudeerd hebben. Dit is dus echt een cliché."