Hoe gratis lesboeken fixen?

Een kot, studiegeld en hier en daar een pintje. Lesboeken zijn een onwelkome aanvulling op de rekening van de student. Ontdek hoe je je spaarcentjes beschermt tegen de aankoop van dat extravagant hoopje gekleurd papier.

De UGentse bibliotheken

Wie gratis boeken hoort, denkt al snel aan de bibliotheek. Wie weet is dat gegeerde lesboek wel te vinden in de stoffige boekenrekken van de faculteitsbibliotheek? Je kan boeken aan de UGent vier weken lang uitlenen en deze leenperiode tot drie keer toe verlengen. Dat is bijna genoeg voor een semester. En dan kun je het boek natuurlijk ook even binnenbrengen en weer ontlenen. Het enige nadeel is dat iemand anders dan 'jouw' boek zou kunnen ontlenen. Ook kan je je leentermijn niet verlengen wanneer iemand anders het boek reserveert. Maar tien boeken tegelijk uitlenen, helemaal gratis en enkel met je studentenkaart, is toch wel een poging waard.

De Krook en andere stads- of gemeentebibs

De universiteit is lang niet de enige met een collectie boeken die meerdere gebouwen vult. Ook in de Krook of in andere stads- en gemeentelijke bibliotheken kan het al eens de moeite lonen om de (online) catalogus te doorbladeren. Zeventien bibliotheken staan tot je beschikking met een krookkaart die je als student gratis kan aanvragen. Er is een uitleentermijn van vier weken, maar die kan je maar één keer verlengen en op voorwaarde dat niemand het boek reserveert. Ook in de Krook kun je tien boeken tegelijk reserveren. Leuk extraatje: je vindt in de Krook ook een gezellig café.

De sociale weg

Je kan natuurlijk ook je social skills bovenhalen en vrienden maken die al een jaartje verder zitten in jouw studierichting. Ga bij een studentenvereniging, schrijf een paar stukken voor Schamper, en ga vooral op zoek naar studenten die er voor vakken met dikke, dure studieboeken door zijn. Op die manier kan je die kanjers zonder veel problemen een semestertje lenen. Het nadeel aan deze en de vorige methodes is dat je het boek niet langer kan bijhouden. Daardoor kan je niet snel opzoeken waar je proffen het over hebben wanneer ze terugverwijzen naar leerstof uit een vorig jaar. Maar eerlijk, zou je dat echt doen?

Illegaliteit

Er is ook nog een andere methode: illegale databases. Veel studenten maken hier gebruik van, maar eigenlijk is dit niet ethisch verantwoord en ook gewoon illegaal. Je lesboeken worden geschreven door mensen die hier maanden, soms wel jaren aan werkten. We snappen de financiële situatie van de meeste studenten, maar de redactie keurt deze praktijk niet goed. Deze websites bevatten meestal ook heel wat virussen en daartegen moet je je computer beschermen. We hebben dan ook de rest van de uitleg versleuteld: Обычно любую книгу можно получить на следующих двух сайтах: либгэн и b-ок.орг. Вы найдете книги в формате пдф или еПуб. Всегда остерегайтесь вирусов!

Tweedehandsboeken

Als je (nog) geen oudere mensen uit je richting kent: geen nood. Aan verschillende faculteiten worden er tweedehandsboekenverkopen georganiseerd of vind je raad in een Facebookgroep. Verder zijn er boekenwinkels zoals de Slechte, waar je tweedehandsboeken vindt. Ook op websites als 2dehands.be vind je met enkele klikken al heel wat boeken voor een zachter prijsje. Je kan proberen je richting (en jaar) op te zoeken, maar zeker wanneer je richting kleiner is, loont het vooral de moeite om boeken op titel te zoeken. En wie weet, misschien kan de persoon van wie je een boek koopt je wel verder helpen?

Het internet (pdf's)

Via Athena, onder 'wegwijzer bibliotheken', kom je terecht op de catalogus van de UGentse bibliotheken. Aldaar zoek je de titel of auteur van het boek dat je nodig hebt, en met een beetje geluk staat er een pdf-versie online. Dat is niet zo voor alle boeken maar zelfs als je pech hebt, kan je nog steeds zien of het boek beschikbaar is in de UGent-bib, en waar het precies staat. Dat scheelt toch al heel wat tijd die je anders dwalend tussen rijen boeken zou doorbrengen. Want wees eens eerlijk: lang niet alle boeken die de universiteit bezit zijn even interessant…

Bol.com en andere online bookshops

Als je toch niet van plan bent je boeken doorheen het jaar te gebruiken en je graag eens iets zou willen opbiechten aan 'UGent confessions' en aan je kleinkinderen later, bestaat er de volgende, iets riskantere methode. Je koopt de benodigde boeken enkele weken voor het examen op een website als Bol.com, begint op de dag van de levering (meestal de volgende dag) als een gek te blokken en slaagt voor het examen. Achteraf kan je dan je boeken terugsturen naar Bol.com. Geld terug en klaar is Kees. Wees gewaarschuwd: het is belangrijk om tijdens het semester ook met al je vakken bezig te zijn, anders zou je toch bedrogen kunnen uitkomen. Deze optie is bovendien ook af te raden als je over een geweten beschikt.