Eerste-lesweekbloopers

De eerste lesweken waren lesvol, coronamaatregelvol en bovenal merkwaardig.

De universiteit steekt haar nek uit om onderwijsactiviteiten zo goed mogelijk te organiseren. Toch is die moeite niet blooperbestendig. Zo komt voor dat studenten elkaar enkele gênante minuten moeten aanstaren op Zoom vooraleer de les van start gaat. Sommige studenten vergeten zichzelf te muten, waardoor de hele groep kan meegenieten van de afwas, of erger. Een andere favoriet moet wel de klungelige prof zijn die niet weet hoe een videoconferentie werkt. Mededogen is hier wel op zijn plaats.

Iedere student met online leservaring heeft het al meegemaakt: een arme prof die enthousiast een vraag stelt die net iets te lang in een awkward stilte zweeft. Proffen met technische problemen zijn toch wel de grote winnaars. Audioproblemen blijken enorm populair en de UGent-servers durven het af en toe ook eens te begeven. Ufora plat, livestream plat en geen les: het spannendste moment van de week! En afsluiten doen we uiteraard met een fantastisch slotstuk. De pijnlijke seconden waarin de les beëindigd is, maar iedereen nog even achterblijft. Enkele sociaal aangepaste zielen zwaaien om het moment te overbruggen, anderen hopen gewoon vurig op het echte einde.

De eerste lesweken waren niet blooperbestendig

Van rillen door de open ramen tot emotionele ontboezemingen van proffen bij het weerzien van studenten in reallife: niet alleen de online lessen zijn het slachtoffer van corona awkwardness, ook 'on campus' mag eraan geloven. Zo is niezen in uw masker, waarna de ogen van het hele auditorium verschrikt je richting uitgaan, beslist geen pretje. Daarnaast zorgt het tweeledige aspect van de rotatieles ook voor de nodige hilariteit. Bijvoorbeeld wanneer de prof de 'echte' les even moet uitstellen om problemen met de livestream voor de mensen thuis op te lossen. Zelfs in code oranje: luchtigheid troef!