Duurzame dreumes met klimaatkot

De klimaatkriebels zitten in je vingers. Je wil wel iets doen, maar naar een plastiekvrije winkel gaan vind je te veel moeite. Het is als student dan ook prijzig om duurzaam te gaan. Daarom hier enkele eenvoudige tips om wat groener op je kot te zijn en voor de planeet te zorgen.

Geen geld

Het dure studentenleven zuigt je portemonnee leeg, net zoals aardgassen onze planeet leegzuigen. Nu we onze verwarming op hoogste stand draaien, is het van groot belang om die geproduceerde warmte ook binnen te houden. Een gemakkelijke truc is je gordijnen sluiten. Ze functioneren als een extra isolatielaag voor je ramen, een van de plaatsen waar de meeste warmte verloren gaat. Een opgerolde handdoek voor de onderkant van de deur doet ook wonderen voor het warmtebehoud in een kamer. Vergeet niet je kot soms eens te verluchten, want isolatie houdt niet alleen de warmte binnen.

Wazig water

Sommige mensen vinden dit misschien vies, anderen doen het al van kinds af aan. Plas in de douche tijdens het wassen. Bij het doortrekken van deze kleine behoefte spoel je tien liter zuiver water weg. Dit is gigantisch veel. Door te plassen in de douche spaar je ook meteen toiletpapier uit, want je kan je gewoon afspoelen met water. Er wordt gezegd dat dit ook hygiënischer is en vrouwen zo urinewegeninfecties kunnen vermijden. Ga je toch liever naar het toilet? Dan kan je als dure optie een spaarknop installeren, maar je kan ook gewoon een plastic fles vullen met zand en deze in de spoelbak van je toilet plaatsen. Zo vult deze zich met minder water op en gebruik je dus ook minder water om door te spoelen.

Papieren zakdoekjes, rekeningetjes uit de winkel en vettige pizzadozen kunnen niet gerecycleerd worden.

Als je dan toch in de douche staat te plassen en je wilt je wassen, ruil je plastic fles douchegel dan ook eens in voor een blok zeep. Je veroorzaakt op deze manier veel minder afval en een blok zeep gaat langer mee. Ook zijn ze goedkoper. Voor een blok zeep van Nivea betaal je maar één euro, terwijl je voor een flacon van hun douchecrème al snel twee euro neerlegt. Ben je een liefhebber van schuimende zeep? Gebruik dan een washandje of douchespons.

Volle vuilbak

Wat mag er nu allemaal wel en wat mag er niet in de vuilniszakken? Op de juiste manier recycleren is vaak maar een kleine inspanning. Sinds 1 januari 2020 mag er in Gent veel meer in de blauwe zak, dat betekent dat er ook veel meer wordt gerecycleerd. Niet alleen drankkartons, metalen verpakkingen en plastieke flessen zijn toegelaten, ook het ‘huiselijk plastiek’ vindt zijn weg naar deze zak. Botervlootjes, folies en yoghurtpotjes behoren tot deze categorie. Twijfel je? Bekijk dan zeker eens de Ivagowijzer online, of hang deze boven je vuilbak.

Synthetische wijnkurken kan je niet recycleren en kan je in de gele zak deponeren, maar je kan ook je creativiteit erop loslaten. Snijd ze in twee en plak ze met de zijkanten aan elkaar. Zo kan je een prikbord maken, of als je ze wat langer spaart, zelfs een badmat. De natuurlijke kurk moet je ofwel naar een recyclagepark brengen, ofwel maak je er zelf compost van. Verkruimel ze en strooi ze boven op de aarde. Ze houden water vast en zorgen ervoor dat je plant niet uitdroogt, maar ook dat de grond niet oververzadigd geraakt. Hoe herken je het verschil tussen de kurken? De synthetische kurk is glad, ook als je hem opensnijdt. De natuurlijke kurk lijkt uit korrels te bestaan en is niet zo glad.

Proper papier

Veel studenten weten niet dat zowel papieren zakdoekjes, rekeningen uit de winkel als vette pizzadozen niet gerecycleerd kunnen worden. Je mag deze dus ook niet deponeren bij het oud papier. Je zakdoekjes en kassabonnen mogen dus alleen in de gele zak. Je pizzadoos scheur je het best in twee. Het ‘propere’ gedeelte mag wel bij papier en karton, terwijl je het vettige gedeelte als compost kan gebruiken. Knip of scheur het in kleinere stukjes en verberg het onder wat aarde, waarna je er een plantje bovenop zet. Eet je te veel pizza en heb je te weinig planten? Dan mag het vettige gedeelte ook altijd in de gele zak.

Door te plassen in de douche spaar je ook meteen toiletpapier uit.

Wat ook vaak in de papiermand wordt gegooid en er niet thuishoort, zijn de verpakkingen van theezakjes. Binnenin de papieren verpakking zit een folie om de versheid van je thee te behouden. Het jammere is dat dit niet kan worden gerecycleerd. Thee is één van de meest gedronken dranken ter wereld en heeft vele varianten. Je kan deze varianten ook los vinden, dus niet in theezakjes. Je schaft je dan best een thee-ei aan, dat je vult met je favoriete thee. Je kan zo’n ei al voor twee euro vinden. Dit is een duurzame investering, want losse thee is ook goedkoper dan verpakte. Op lange termijn spaar je toch wel wat geld uit.

Schone supermarkt

Asperges uit Peru, snijbonen uit Marokko en paprika's uit Spanje. Veel groenten en fruit komen van ver om in onze supermarkten verkocht te worden. Soms kan je zelfs nog aardbeien kopen in februari. Dat dit niet heel duurzaam is, lijkt wel duidelijk. Hier al wat bewuster mee omgaan en seizoensgebonden fruit en groenten kopen, kan een verschil maken. Tegenwoordig zijn de meeste verpakkingen wel al recycleerbaar, maar neem gewoon zelf wat herbruikbare zakjes mee naar de winkel en koop je groenten en fruit los. Het is duurzamer, maar ook veel goedkoper. Je betaalt dan enkel de prijs van wat je koopt en niet van het plastieken omhulsel.

Om deze seizoensgebonden groenten te kruiden, koop je glazen potjes met deze gedroogde smaakmakers. Dit is vaak heel duur. Je kan beter je eigen kruidentuintje op kot starten. Tijm, peterselie, basilicum en bieslook zijn allemaal heel gemakkelijk te verzorgen. Ze hebben alleen wat zonlicht en water nodig. Als je ze binnenhoudt, groeien ze het hele jaar door en heb je dus elke dag verse kruiden. Je hoeft dus ook geen dure cactussen en vetplanten aan te schaffen om je kot wat op te fleuren met groen!