Wetenschapskort

CSI maar dan in het echt

Zoom and enhance! Als je ooit al tv gekeken hebt, dan is de kans groot dat je op de memegoudmijn gestoten bent die Amerikaanse misdaadseries zijn: 'CSI', 'NCIS', 'Hawaii Five-O', ga zo maar door. In elk van deze series wordt er wel eens gebruik gemaakt van de wonderbaarlijke technologie waarbij van een wazige foto een ultrascherp 4K-beeld gemaakt wordt, door eenvoudigweg in te zoomen. Jammer genoeg bestaat deze truc, althans zoals hij wordt voorgesteld op televisie, niet. Maar helemaal sciencefiction is het niet. Zo kunnen wazige beelden en video’s, zelfs zeer oude uit de 19e eeuw, geüpgraded worden naar 4K. Dit wordt gedaan met behulp van AI, of toch een rudimentaire versie ervan. De AI vult de lege pixels in op basis van patroonherkenning in de foto's. Wij verwelkomen alvast onze robotfoto overlords.

Viruskiller qu'est-ce que c'est?

Corona is alomtegenwoordig in de media. We hebben het hier natuurlijk over het virus, niet het rotslechte bier. Zoals bij elke ziekte wordt er haastig gezocht naar een behandeling. Wetenschappers aan de universiteit van Genève deden onderzoek naar virucidale stoffen. Dat zijn stoffen die virussen vernietigen en die een mogelijke oplossing bieden voor de corona-uitbraak. Deze virusdoders kunnen niet vaak gebruikt worden voor medische doeleinden omdat ze meestal zeer toxisch zijn, denk bijvoorbeeld aan bleekmiddel. De huidige medicijnen werken dus vaak met virusremmers, die de groei van virussen moeten tegenhouden. In Zwitserland zijn wetenschappers er nu in geslaagd om bepaalde suikers virusdodende kenmerken te geven. Aangezien deze suikers niet gevaarlijk zijn voor het menselijk lichaam, kunnen ze dus mogelijk ingezet worden als medicijn.

Plug-in brein

Jacking into the matrix lijkt een verre droom; een stekker in je brein steken en in een computer leven is zó sciencefiction dat het waarschijnlijk nooit werkelijkheid wordt. Toch is er op het vlak van stekkers in hoofden vooruitgang geboekt. Zo is een Spaanse neuro-ingenieur erin geslaagd om een blinde vrouw haar zicht gedeeltelijk terug te geven. Dit deed hij door een bril met een camera in het brein van de vrouw te pluggen. Dat niet alleen: de 'stekker' was ook in staat om impulsen direct naar het brein te sturen. De vrouw speelde een speciale versie van Pac-Man, waarbij het beeld rechtstreeks naar haar brein geprojecteerd werd. Daar kan zelfs VR een puntje aan zuigen. Toch is het einde van blindheid nog niet in zicht, want het systeem zit nog in de experimentele fase en is niet geschikt voor langdurig gebruik. Ten slotte is het niet zonder gevaar om elektroden in je brein te installeren en ze vervolgens weer weg te halen.