Heel belangrijk beleggingsadvies voor alle Vlamingen

Met deze techniek verdien je gegarandeerd € 500 per dag

We hebben er weer een tumultueuze beursweek op zitten: geheel onverwacht stegen sommige aandelen in waarde, terwijl andere bedrijven hun stock zagen devalueren. Hoewel de relatie tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie op de klippen van Dover is gelopen, blijft het credo van die laatste pertinent bij het opstellen van uw beleggingsportfolio. In varietate concordia, weet u wel: ik heb u al honderd keer op het hart gedrukt aan risicospreiding te doen, maar u vertikt het. Erg demotiverend voor mij. U blijft all-in gaan op UBL omdat de CEO een hunk is, u spitst zich toe op AB InBev omdat u zich voorhoudt dat Corona aan naambekendheid wint door het gelijknamige virus en u laat Tesla links liggen omdat Musk onlangs een electronummer genaamd 'Don't Doubt ur Vibe' uitbracht op SoundCloud. U acht dat 'te cringy voor woorden'.

U heeft uiteraard gelijk, maar vergeet zoals gebruikelijk iets essentieels. Iets dat wij hoogopgeleiden – zelfs zij die het niet verder schopten dan vulgariserende beursartikelen in de marge van de journalistiek – “de efficiëntie van financiële markten” noemen. Het wil grosso modo zeggen dat alle relevante informatie al in de prijs vervat zit; maar onthoud u maar gewoon dat u te traag bent om de beurskoers te slim af te zijn. De beurzen hebben de mogelijkheid dat Tesla's CEO nooit meer uit zijn midlifecrisis geraakt al overwogen en geprobabiliseerd waneer u de zoete klanken van “Don't doubt your vibe/ Because it's true/ Don't doubt your vibe/ Because it's you” nog maar voor de eerste keer hoort.

Misschien blijft u sceptisch, misschien bent u zo iemand die de financiële crisis als het ultieme bewijs ziet dat de volmaaktheid van financiële markten niet bestaat en, meer nog, dat het hele concept een uiting is van de asymmetrische machtsverhoudingen tussen verschillende sociale klassen (“Superstructuur!”). U bent een slechte marxist: stop met beurscolumns te lezen, organiseer u. Hoe dan ook, mocht u niet overtuigd zijn, let op: om te beginnen zijn efficiënte financiële markten per definitie volmaakt. Dat is evident, gewoon wat gegoochel met terminologie. Ten tweede is het beter te bestaan dan niet te bestaan. Nogal wiedes. Uit de combinatie van beide stellingen volgt linea recta dat efficiënte financiële markten bestaan. Quod erat demonstrandum, zou ik durven zeggen. Shout-out naar Anselmus van Canterbury, wiens godsbewijs hierboven enigszins geplagieerd werd. Winstmaximalisering is een moderne religie geworden, zegt u? Onzin.

Voilà, les gars: ça y est. Après avoir lu toutes mes absurdités, les flamands vont perdre toute leur confiance dans le système financier. Effondrement des cours boursiers, crise économique sévère, vente aux enchères du patrimoine public, mécontentement général… L'avenir est à nous. Ils lutteront, tout comme nous, pour une société sans classes. Alors au diable "In Varietate Concordia”. L'union fait la force.

Gemiddeld: 5 (2 stemmen)