The Schamper Times

Als u zich al vaak heeft afgevraagd wat de Gentse studentenvertegenwoordiging nu eigenlijk precies doet, moet u hier zijn. The Schamper Times houdt de student up-to-date met wat er zich afspeelt in de UGentse politiek. Watskeburt in de GSR van tegenwoordig?!

Acties om het warm van te krijgen

“Sinterklaas is nog niet langs geweest en het is nog herfst!” Oké, rot op schreeuwende kerstpuristen. Rond deze tijd van het jaar halen mensen hun centjes boven voor goede doelen en solidariteit, want in de aanloop naar 'de Warmste Week' worden er immens veel acties op poten gezet. Studentenverenigingen aan de UGent zullen ook dit jaar hun steentje bijdragen met verschillende wintermarktjes. De faculteit Wetenschappen zal de opbrengsten schenken aan vzw Kloen, de organisatie die ziekenhuisclowns ondersteunt, en vzw Uilenspel, een Gentse vrijwilligersorganisatie die sociale ongelijkheid tegengaat door kinderen uit kansarme gezinnen te helpen. De gezondheidswetenschappelijke kringen van het UZ zullen zich met hun driedaagse kerstmarkt inzetten voor vzw Piekernie, die mensen met een dwarslaesie hulp biedt, en de bio-ingenieurs van het boerekot (VLK) komen in actie voor beter waterbeheer in ontwikkelingslanden. (Data te vinden in de Kort)

PAARS is the new black

Hoe somber de maatschappij er ook uitziet, na regen komt zonneschijn en met wat geluk een regenboog! De campagne PAARS zal binnenkort ook het hart van de Gentse student kleuren. Het beoogt meer tolerantie en respect voor LGBTQ+-jongeren en zal samenwerken met de GSR om bij de UGent te lanceren. De organisatie ontstond in 2010 in de VS, toen 15-jarige Brittany McMillan haar medescholieren vroeg om paars te dragen om visueel solidair te zijn met de LGBTQ+-gemeenschap na een reeks van zelfdodingen van holebi-jongeren die gepest werden voor wie ze waren. Jaarlijks worden er in de week van de Dag tegen Homo- en Transfobie op 17 mei allerlei activiteiten georganiseerd in middelbare scholen, en via de Gentse Studentenraad komt de campagne nu ook tot bij ons. De week valt wel na de stuververkiezingen en vlak voor de examens, dus aan grootse bezienswaardigheden kunnen we ons niet verwachten, maar visibiliteit komt er zeker!

Graaicultuur

De nieuwe beleidsverantwoordelijke studiekosten van de GSR heeft het levenslicht gezien! Ellen Van de Steen, voormalig voorzitster van de Studentenraad Politieke en Sociale Wetenschappen, werd verkozen en belast met een taak van uitermate groot belang. “In sommige opleidingen loopt de studiekost zo hoog op dat de student moet afhaken door het dure studiemateriaal”, schrijft ze in haar motivatiebrief. Daarbij legde ze een projectplan op tafel, waarin ze wil kijken naar de verdeling van die kosten, zowel op sociaal als studievlak. Die schat de sociale dienst van UGent nu tussen de 4.500 en 11.500 euro, afhankelijk van respectievelijk pendel- of kotstudent. De gemiddelde prijs voor boeken ramen ze op 339 euro, maar in richtingen als Geneeskunde moet er bijkomend materiaal aangekocht worden. Van de Steen zal de huidige werkgroepen rond studiekost opvolgen en kijken waar zij het al bescheiden studentenportefeuilletje nog leed kan besparen.